lørdag den 9. juni 2012

Farsbrød med rabarber


Et eksperiment med rabarber.

Det er jo rabarbertid nu og jeg fik lyst til at eksperimentere med rabarber i det salte køkken. Man serverer jo ofte rabarberkompot til forskellige former for kød om sommeren, men hvorfor ikke prøve at blande tingene på en ny måde. Jeg havde gået og tænkt på, at det snart var tid til a t lave et farsbrød (det er jo altid godt med mad til to dage) og så kunne det jo være sjovt at kombinere farsbrød og rabarberkompot. Så det gjorde jeg. Jeg var lidt forsigtig med mit eksperiment, da jeg ikke viste helt, hvordan det ville komme til at virke. Hvor meget sukker kunne jeg komme i rabarberkompotten? Ville kompotten lige så stille flyde ud af farsbrødet og blive til sovs? Hvilke krydderier skulle jeg krydre farsbrødet med? Jo, der var nok at tænke over.

  
Farsbrød med rabarber
(4 personer eller 2 personer i 2 dage)
100 g rabarber
lidt brun farin
500 g flæskefars
1 æg
3 spsk mel
1 dl koncentreret bouillon
1 stor teske sennep
1 revet løg
lidt timian
salt, peber
Rabarberne skæres ud i små stykker og koges i en gryde med lidt vand indtil de er kogt ud. Kompotten smages til med farin indtil man synes, at den smager rigtigt. Jeg ville godt give kompotten lidt sødme, uden at den skulle blive for sød. Farsen røres med æg, mel, sennep og krydderier og bouillon tilsættes til farsen bliver lind. Bred farsen ud på et stykke bagepapir og smør rabarberkompotten ud over. Rul farsen sammen som en roulade og læg farsbrødet i et smurt ildfast fad. Bages i ovnen ved 200 grader i ca. 45 minutter. Lad den hvile 5-10 minutter inden du skærer af den. Som tilbehør fik vi ovnbagte kartofler, der blev vendt i persille, da de var færdige i ovnen samt dagens salat.

Note:
Første forsøg blev ikke den helt store fantastiske stjerneopskrift på madhimlen. Men mindre kan jo også gøre det. Der blev et dejligt saftigt farsbrød ud af det og noget af kompotten blev også i farsbrødet og gav lidt syrlig smag til kødet. Det smagte nu ikke så meget igennem, men man kunne godt fornemme smagen. De rabarber jeg brugte var ret grønne, så kompotten og dermed fyldet blev derfor nærmest grønbrunt og ikke så tydeligt i farsbrødet. Det havde ellers været flot med den røde farve. Men det var et sjovt eksperiment og måske arbejder jeg videre med ideen en anden gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar