torsdag den 19. juli 2012

Dampede spidskål med chorizopølse


Spidskål er (endnu) en af mine favoritgrønsager…

…her er den brugt sammen med chorizo og ostesovs. En ret i den lidt tungere ende og måske ikke så meget sommermad. Men da vejret jo også har været meget lidt sommeragtigt ind imellem, gør det jo ikke noget. Opskriften fandt jeg her hos viskal.spise.dk



Dampede spidskål med chorizopølse - min version
(2 personer)
1 lille spidskål
20 g smør
2 spsk hvedemel
50 g flødeost
salt og peber
lidt fintrevet lime
50 g revet ost
150 g chorizopølse
Fjern de yderste blade på spidskålen. Skær den i kvarte og fjern den groveste del af stokken. Kog spidskålsbådene i letsaltet vand i 4-5 min. Tag bådene op med en hulske og lad dem dryppe af inden de lægges i et ildfast fad. Smelt smørret i en gryde, rør melet ud i og tilsæt derefter mælken. Det hele piskes godt sammen og skal derefter koge 3-4 min. under omrøring. Flødeosten røres i og sovsen smages til med salt, peber og limeskal. Ostesovsen fordeles over spidskålen. Drys med revet ost. Bages i ovnen ved 200 grader i ca. 25 minutter. Pølsen skæres i ½ cm tykke skiver, der ristes på panden og afdryppes på køkkenrulle. Ved serveringen fordeles pølseskiverne over spidskålen og der drysses med persille. (Husk kun at drysse persille på, hvis du spiser det hele).

Note: Mit spidskål var ikke ret stort og jeg kunne godt have tænkt mig lidt mere kål i retten. Jeg lavede sovsen dobbelt i forhold til den oprindelig opskrift, ellers blev der næsten for lidt. Men så blev den måske også lidt for fed. Hvis den skal laves igen – og det kunne jeg godt finde på – så skal der helt sikkert være mere kål i næste gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar