lørdag den 28. juli 2012

Blomkålssalat med avocado og tomater


Jeg havde længe haft lyst til at lave noget med blomkål…

…og fik så endelig købt et blomkålshoved. Den ene halvdel blev brugt til en gang blomkålssalat med avocado og tomater. Nærmest som en slags guacamole med blomkål. Som udgangspunkt brugte jeg en opskrift, jeg havde fundet her - dog med variationer. Inspireret af guacamoleideen serverede jeg salaten sammen med krydrede pølser og tortillachips.



Blomkålssalat med avocado og tomater - min version
(2 personer)
½ blomkålshoved
1½ moden avocado
½ fintsnittet rød chili
saft af ½ citron
2-3 stængler forårsløg
salt, peber
spidskommen
200 g cherrytomater
Blomkålen deles i små buketter, som blancheres 2-3 minutter i kogende, letsaltet vand. Hældes i en sigte, afkøles under den kolde hane og afdryppes. Forårsløg og chili hakkes fint (evt. i minihakkeren). Avocadokødet moses og røres sammen med citronsaft og forårsløgblandingen. Smages til med salt, peber og spidskommen. Blomkål og avocadodressing røres sammen, cherrytomaterne skæres i halve og vendes rundt i salaten. Så er den klar til servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar