fredag den 11. juli 2014

Ristet spidskål med perlespelt og krydret skyr

Denne vegetaropskrift fandt jeg hos Louisa Lorang. Det er en dejlig let grønsagsret, som passer fint til en varm aften som i aften. Jeg ændrede lidt undervejs, blandt andet havde Louisa brugt mynte, men jeg har lige måtte sige farvel til min mynte (øv), da den havde fået bladlus. I stedet brugte jeg ananassalvie, men mynten havde nok passet bedre. Der var også et par enkelte andre ændringer undervejs, så jeg kunne få brugt nogle af de ting, jeg havde på lager. Du kan se Louisas udgave her og nedenfor min udgave.


Ristet spidskål med perlespelt og krydret skyr
(1 person)
I dl perlespelt
1 spsk olivenolie
salt
saften af ½ lime
hakket ananassalvie
lidt ristede grofthakkede mandler
Kål:
200 g spidskål – det var en rød spidskål, jeg havde på lager
lidt olivenolie
saften af en ½ lime
salt
Krydret skyr:
1 dl skyr
½ spsk olivenolie
Salt, spidskommen, koriander og harissa efter smag

Kog perlespelten efter anvisningen på posen. Overskydende vand hældes fra og spelten vendes med olivenolie, salt, lime, grofthakket annassalvie og hakkede mandler lige inden servering.
Spidskålen hakkes groft og ristes i olivenolie på en varm pande, ca. 4-5 minutter. Smages til med lime og salt. Skyren røres med olivenolie og krydderier. Det hele anrettes på tallerkenen og så er der serveret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar