mandag den 4. august 2014

Spidskålsdolmere med kylling

Jeg havde lige en spidskål liggende...
... som jeg havde tænkt mig at bruge til nogle dolmere, gerne med kylling. Da jeg så af en kollega fik et bundt dejlige friske krydderurter med bl.a. koriander, var det oplagt at lave kåldolmere med smag af Asien. Det kom der så nedenstående ud af.




Spidskålsdolmere med kylling
(2 personer)
300 g kyllingefars
6 blade spidskål
1 dåse kokosmælk
hvidløg, finthakket
chili
citrongræs, finthakket
ingefær, fintrevet
koriander, finthakket
soyasovs
fiskesovs
Kyllingefarsen røres med hvidløg, chili, citrongræs, ingefær og koriander. Man blander krydderierne i efter egen smag, sådan som man nu bedst kan lide det. Man kan også sagtens springe nogle af krydderierne over. Koriander er der f.eks. nogle, der ikke rigtig bryder sig om. Hvis man synes at farsen bliver for fast, kan man røre kokosmælk i, så farsen bliver mere lind. Farsen sættes koldt, mens man gør kålbladene klar.

Kålbladene fjernes forsigtigt fra kålen og det groveste af midterribben for neden skæres af, hakkes fint og røres i kyllingefarsen. Derefter dampes kålbladene et par minutter i kogende vand, inden de afdryppes. Kom kokosmælken i en gryde og varm den op til lige under kogepunktet. Rør 1 spsk. maizena ud i vand og tilsæt det.

Kokosmælken hældes i et ildfast fad. Nu skal farsen pakkes ind i de afdryppede kålblade. Spred forsigtigt kålbladet ud, kom en klat fars på og pak kålbladet rundt om farsen. Kåldolmerne lægges forsigtigt i kokosmælken og fadet sættes i ovnen. Kåldolmerne skal bage i ovnen i ca. 25 minutter ved 200 grader.

Jeg serverede ris til, hvor jeg de sidste fem minutter af kogetiden havde tilføjet lidt groftrevet gulerod.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar