tirsdag den 16. september 2014

En meget lækker blommetærte

Jamen er det ikke utroligt...

...at det gode vejr bare bliver ved og ved. I dag var jeg så tidligt hjemme fra arbejde, at jeg kunne få gået en dejlig lang tur i det smukke solskin. En lang tur er lig med rigtig mange skridt, hvilket er ekstra godt i øjeblikket, hvor vi er med i Tæl Skridt Kampagnen på mit arbejde.

I anledning af det gode vejr, og da de sidste indlæg har været rimelig sunde, må det være på tide med opskriften på en lækker kage. Opskriften fandt jeg hos Himmelske kager og det er bare den bedste kage, jeg har smagt længe. Så har du nogle blommer i overskud og har lyst til en kage, så kan denne varmt anbefales.




Blommetærte
(8-10 personer)
Bund:
120 g rørsukker
korn af en stang vanilje
175 g blødt smør
175 g hvedemel
1½ dl havregryn
Fyld:
100 g revet marcipan
3 æg
2½ dl cremefraiche
75 g rørsukker
Blommer:
8-10 store blommer
20 g smør
2 spsk rørsukker
2 tsk kanel

Blommerne flækkes og stenene fjernes. Smelt smør, kanel og sukker på en stor pande og steg blommerne med skærefladen nedad i 2-3 minutter. Lad blommerne stå på panden, mens de øvrige ting gøres klar. Vaniljekornene skrabes ud i sukkeret og kommes i en skål sammen med smør, hvedemel og havregryn. Det hele æltes sammen og trykkes ud i en tærteform. Den revne marcipan blandes med æg, creme fraiche og rørsukker. Blandingen fordeles over den ubagte bund. Derefter fordeles blommerne oven på fyldet og resten af lagen fra panden hældes over. Bages ved 175 grader i 45 minutter. Serveres med cremefraiche, skyr, is, græsk yoghurt eller hvad der nu er ens favorit.

2 kommentarer:

  1. Mums! Det ligner en tærte jeg sagtens kunne sætte mine tænder i!! Tror jeg vil lave den til den højgravide i morgen som en overraskelse... :)
    Tak for opskriften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Troels
      Mon ikke den højgravide bliver glad - både for kagen og for den søde mand, der laver den til hende :-)

      Slet