fredag den 19. september 2014

Fyldte løg med skinke og Danablu

Selvom jeg havde cyklet frem og tilbage til arbejde tidligere på dagen…

…måtte jeg alligevel ud en tur til, når vejret nu var så fantastisk. Det er nok ved at være sidste chance, så det er bare om at komme ud og nyde det. Så jeg fik lavet noget kaffe og fik smurt en bolle med ost og så var det ellers afsted til en nærliggende skov.


Dagens opskrift er bagte løg med fyld. En kollega havde spurgt mig, om jeg nogensinde havde lavet ovnbagte løg og det havde jeg faktisk ikke. En anden gang skal jeg prøve at lave nogle, der bare bliver bagt hele og som bliver brugt som tilbehør, men lige nu havde jeg lyst til at prøve med fyld af en slags. Jeg havde noget serranoskinke og noget blå ost liggende og det måtte da lige være sagen. Det kom der så nedenstående opskrift ud af.


Fyldte løg med skinke og Danablu
(1 person)
2 store løg
4 skiver serranoskinke
olivenolie
20 g Danablu
peber
Fransk Persillade – en blanding af tørret persille, kørvel og hvidløg
Skallen fjernes på løgene og de koges i 15 minutter. Afkøles og så kommer den svære del, nemlig at få indmaden ud af løgene, sådan at man stadig har en ”skal” tilbage. Løgene gik lidt fra hinanden, så jeg endte med at have fire mindre tommer skaller. Hak indmaden fra løgene fint. Kom en strimmel skinke om hvert løg og sæt skinken fast med en tandstikker. Jeg delte skinkestykkerne og det der blev tilovers, blev hakket fint. Svits den finthakkede løgindmad i lidt olie på en pande og tilsæt resten af skinken. Varm det hele igennem. Fjern panden fra varmen og tilsæt smuldret Danablu sammen med Persilladen. Sæt løgskallerne i et ildfast fad og fyld løg- og skinkeblandingen i. Bages i ovnen ved 200 grader i ca. 25 minutter. Man kan bruge de fyldte løg som tilbehør, eller spise dem som hovedret med salat og evt. brød til

Note: De blev rigtig lækre de løg, det bliver ikke sidste gang at jeg skal prøve med ovnbaget løg i en eller anden form. Udseendet kunne måske være kønnere, men smagen var rigtig god. Den franske Persillade havde jeg i øvrigt købt i Mosehuset , som jeg besøgte i min sommerferie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar