onsdag den 24. september 2014

Italienske ruller med perlebygsalat og bagte cherrytomater

Nogle af jer husker måske…

…den gang i 1980erne, hvor Brugsen udgav en masse små kogebøger. De hed sådan noget som: Hakket kød fra Brugsen, Grove grønsager fra Brugsen, Spis Bedre fra Brugsen og mange flere. Jeg har brugt dem en del gennem årene og har faktisk stadig bøgerne. Men jeg må indrømme, at jeg sjældent kigger i dem nu. 


Nu har Samvirke lavet en ny serie af tilsvarende bøger. Der er pt. udkommet bøger med følgende temaer: Hakket kød, kål, rodfrugter, kager, fjerkræ og brød, grød og korn. Jeg har i første om gang fået fat i den med hakket kød og dagens opskrift kommer fra denne bog. I bogen er der opskrifter med hakket oksekød, hakket svinekød, hakket kyllingekød og hakket lam og vildt. Lækre og gode hverdagsretter synes jeg. Så mangler du nogle ideer til farsen på tilbud, kan bogen anbefales.

Dagens opskrift stammer som sagt fra kogebogen ”Hakket kød fra Samvirke” skrevet af Mia Irene Kristensen. Jeg lavede den, da jeg for et stykke tid siden havde en kollega på besøg og både farsrullerne og salaten blev gode. Jeg lavede dog et par ændringer – brugte perlebyg i stedet for perlespelt og broccoli i stedet for asparges.




Italienske ruller med perlebygsalat og bagte cherrytomater
(4 personer eller 2 personer 2 dage)
Salat med perlebyg
2 dl perlebyg
3 spsk olivenolie
1 citron, revet saft og skal
200 g broccoli i buketter
salt, peber
2 håndfulde friske basilikumblade
2 avocado i tern
Ca. 25 g parmesanost
Skinkeruller:
400 g hakket svinekød
salt, peber
salvie
½ finthakket løg
2 fed hvidløg
8 skiver skinke, jeg brugte Serrano
500 g halverede cherrytomater
1 spsk olivenolie
evt. lidt balsamico
Til skinkerullerne røres farsen med salt, peber, salvie, løg og hvidløg. Et par skefulde fars lægges på hver skive skinke. Skinken rulles rundt og farsen og rullerne lægges i et ovnfast fad. Tomaterne vendes i olie og evt. balsamico og kommes derefter i fadet til kødrullerne. Ruller og tomater bages i ovnen i ca. 20-30 minutter til de er gyldne og faste.
Til salaten koges perlebyggen efter anvisningen på pakken, afdryppes og køler af. Broccolien lægges i en sigte og overhældes med kogende vand. Afdryppes og køler af. Speltbyggen vendes med olivenolie, citronsaft og skal, broccoli og avocado. Smages til med salt og peber. Salaten anrettes på et fad og drysses til slut med basilikumblade og parmesan.

Når rullerne er færdige serveres de med salaten.

2 kommentarer:

  1. Hejsa.
    Du kan måske hjælpe mg med en opskrift fra svinekødsbogen.
    Tror der er en opskrift med karrykoteletter, med æble, selleri, tomat, og peberfrugt. Det er hvad jeg kan huske. Kan du evt sende den til mig ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej - jeg har desværre ikke den med svinekød.
      Måske er der en af de andre læsere af bloggen, der kan hjælpe?
      Ellers er der mulighed for at få fat i bogen via dit lokale bibliotek. Har de ikke bogen hjemme, kan den skaffes

      Slet