fredag den 10. oktober 2014

Bytur, forkælelse og vegetarret

Selvom der er tøj på bloggen i dag…

…behøver I ikke at frygte, at det nu er en modeblog. Som de fleste kvinder (og også nogle mænd), kan jeg godt lide at få nyt og smart tøj. Men at gå ud og se på tøj og købe det – uha, det er straks værre. For det første synes jeg, at det er svært at finde noget, jeg kan lide (og som jeg har lyst til at betale for). For det andet så hører det ikke til min yndlingsbeskæftigelse at stå i et prøverum af tage tøj af og på. Men nogle gange skal det jo til og på min shoppetur til Odense i dag fandt jeg så både en kjole og en cardigan, som jeg kunne lide – skønt. Det var hos Sinnerup og det bliver ikke sidste gang, jeg kigger forbi dem.


Der blev også tid til lidt selvforkælelse i form af en meget lækker Chokoladesouffle og en Cappuccino i Lagkagehuset. Hvis du er chokoladekagefan, så kan Chokoladesouffleen helt klart anbefales – mums.

Oven på sådan en gang chokoladenamnam, må der noget sundt til. Gerne noget med masser af grønsager, hvilket i min optik øvrigt også guf, bare på en anden måde. Her får I opskriften på en enkel grønsagsret med perlebyg og grønsager


Perlebyg med peberfrugt og fennikel
(2 personer i dag eller 1 person 2 dage)
300 g peberfrugter
1 spsk olivenolie
1-2 fennikelknolde – afhængig af størrelse
1 fed hvidløg
25 g valnødder
100 g perlebyg
Saft af en halv citron
15 g revet parmesan
1 lille håndfuld persille
Salt, peber
Peberfrugterne skylles og skæres i 3-4 dele på langs. Kerner og stok fjernes. Peberfrugterne lægges på en bageplade og bages ved 200 grader i 20 minutter, til de er blevet sorte. Derefter lægges de i en frysepose og afkøler. Skindet fjernes og peberfrugten skæres i tern. Ovnen sættes ned til 190 grader. Fenniklen skæres i 6-8 trekanter på den lange led. Hvidløget hakkes fint og kommes i et ildfast fad sammen med fennikel. Dryp olie over og vend det hele med salt og peber. Fadet stilles i ovnen 20 minutter, til fenniklen er blød og begynder at karamellisere. Byggen koges i saltet vand i 20 minutter. Derefter skal den hvile 10 minutter før den afkøles. Peberfrugterne vendes med fenniklen i fadet med lidt mere olie. Valnødderne drysses over og retten bages igen 10 minutter. Persillen hakkes og så vendes grønsagerne med citron, ost, persille og perlebyg. Pynt evt. med lidt fennikeltop og osteflager.

Note: Dejligt grønsagsret, der også kan bruges som tilbehør til f.eks. kylling eller frikadeller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar