torsdag den 20. november 2014

Grovboller med æble og havregryn

Det er ikke så tit jeg bager...

...men sidste weekend fik jeg lyst til hjemmebagte boller. Som altid når jeg bager boller, så blander jeg forskelligt mel jeg har på lager, gerne flere forskellige slags groft mel. Her kom der også revet æble i bollerne, for at gøre dem mere saftige.

 Som I kan se, er det en broget gang melposer jeg har


Det blev nogle ret grove boller, men sådan kan jeg lide dem

Grovboller med æble og havregryn
(16 st.)
½ l vand
25 g gær
1 spsk raspolie
1½ dl A38
1 tsk salt
1 nip sukker
2 æbler, fintrevne
100 g havregryn
75 g hvedeklid
100 g fuldkornsspeltmel
200-250 g hvedemel

Start med at lune vandet og rør gæren ud i det fingervarme vand. Tilsæt A38, raspolie, salt og sukker. Kom de fintrevne æbler i. Rør havregryn i og derefter hvedeklid og fuldkornsspeltmel på skift med hvedemel indtil du får en dej der er fast, men stadig ret klistret. Rør dejen godt igennem. Stil den til hævning et lunt sted i 1½ time. Tænd ovnen på 225 grader. Form dejen til boller med 2 spiseskeer dyppet i koldt vand. Lad bollerne hæve et kvarters tid. Bag dem i ovnen i ca. 20 minutter.

Uhm, det er lige guf for mig. En god grovbolle og en kop Latte Macchiato fra Nescafé, som jeg er lidt forfalden til (og det er ikke fordi jeg har fået gratis pakker fra Nescafé, for det har jeg ikke)

2 kommentarer:

  1. Ih, de lyder gode - jeg plejer at være vild med et drys kardemomme eller kanel, når der er æble i.

    - Anne

    SvarSlet
  2. Hej Anne - du har helt ret i at kanel eller kardemomme giver en rigtig fin smag til boller med æbler.

    SvarSlet