onsdag den 3. december 2014

Anne Naturglad i Madrid 2

Noget om seværdigheder og noget om lidt af det søde...

En del af en storbyferie er jo ofte at besøge en eller flere seværdigheder, og sådan var det også for min søster og jeg. Vi havde ingen som helst ønsker om at drøne rundt fra det ene til det andet, men et par ting fik vi da set.

 

Der er tre store kunstmuseer i Madrid og vi valgte det, der hedder Reina Sofia. Det er et museum med især moderne kunst, der er billeder af bl.a. Miro og Dali og så har de Picasso's berømte billede "Guernica" hængende. Et billede jeg kan huske helt tilbage fra min historiebog i skolen, så det ville jeg gerne se.  Ellers blev vi mest optaget af nogle samlinger med forskellig politisk kunstnere, det var faktisk ret interessant.

Picassos billede "Guernica" der på skræmmende vis skildrer
 tyskernes bombning af byen Guernica i 1937

Vi besøgte også den spanske konge - eller rettere kongens palads, Palacio Real, hvor den nuværende kongen i øvrigt ikke bor. 

Det er Vesteuropas største kongepalads, 3000 værelser skulle der være. Vi så dog kun et lille udpluk af de mange værelser, til gengæld var de så fyldt med guld og nips, flotte tapeter, gobeliner, møbler, ure og krystallysekroner at det var mere end rigeligt at se på.



Desværre har jeg ingen billeder af de flotte værelser, da man ikke måtte tage billeder. Kun et enkelt fik jeg taget af loftet i "trappeopgangen". Så har I et indtryk af stilen.

Hvad der også var spændende, var en stor udstilling med våben og rustninger, hvor man både kan se riddere og heste i fuld rustning.


Når man sådan traver rundt hele dagen, oven i købet i regnvejr og kulde, så trænger man til at nyde noget lækkert og sødt. Som f.eks en kop lækker fed chokolade og en gang sprøde Churros - spanskrør - til at dyppe i chokoladen. Uha, så var man godt nok ikke sulten igen lige med det samme.



Et par kager fik vi også smagt på, man kan jo altid dele, hvis man ikke kan spise et helt stykke. Det blev til en frisk citrontærte og en knap så frisk, men stadig meget lækker tærte med karamel. Mums.


Og nogle gange var en kop kaffe nok, evt. med et ekstra pift f.eks. i form af tilsat hasselnøddelikør - mere mums.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar