fredag den 19. december 2014

Dejlig salat med rødbeder og rucola og en lille smule jul

Der kommer nok ikke som en overraskelse...

...for dem der følger min blog, at jeg ikke er det store julemenneske. Jeg kunne undskylde det med, at jeg bor alene og så er der ingen grund til at gøre så meget ud af det. Men jeg er sikker på, at ægte julemennesker pynter op til jul og hygger sig med juleforberedelserne, uanset om de er alene eller en del af en stor familie.

Det er ikke noget jeg af stolt af. Faktisk synes jeg, at det må være rigtig dejligt at være en, der hygger sig med de mange juleforberedelser og næsten ikke kan få nok. Men sådan er jeg bare ikke. Det er dog ikke ensbetydende med, ar jeg ikke pynter lidt op og laver lidt juleting, som f.eks. konfekt.


Bl.a. har jeg mine yndlingsnisser som altid kommer frem hver jul og har gjort det i rigtig mange år. Og det er dem I kan se billeder af på bloggen i dag.

Dagens opskrift er heller ikke særlig juleagtig, men hører alligevel nok til i vinterhalvåret. Det er nemlig en dejlig rødbedesalat, som kan bruges som tilbehør til mage ting, f.eks. frikadeller, medisterpølse, koteletter m.m. Opskriften har jeg fundet hos Slankedoktor.dk.


Rødbedesalat med rucola og parmesan
(1 person)
125 g rødbeder
½ dl appelsinsaft
1 tsk balsamicoeddike
1 tsk olivenolie
salt, peber
50 g rucola
1 spsk græskarkerner
25 g parmesan

Rødbederne renses og koges i ca. 20  minutter i letsaltet vand. Skindet gnides af, rødbederne skylles i koldt vand og skæres i store tern. Appelsinsaften piskes med balsamico, olie, salt og peber og derefter vendes rødbederne i dressingen. Lad salaten trække en time. Rucolaen skylles og hakkes groft, hvorefter den vendes med rødbederne. Til sidst drysses salaten med græskarkerner og parmesanost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar