mandag den 25. maj 2015

Blomkålspandekager med rejer

Mine tre søde veninder fra Sjælland...

... kom og besøgte mig Pinsedag til en forsinket fødselsdag. Lidt af en rejse da regionaltoget fra Odense ikke kører hele sommeren og de derfor skulle en tur med togbussen. Men de nåede frem til frokosttid som aftalt. I dagens anledning havde jeg lavet en tre-retters menu og den vil være emnet for indlæg på bloggen det næste stykke tid.




Vi startede med en forret, hvor jeg havde lavet blomkålspandekager som blev serveret med rejer og dressing. Blomkålspandekagerne kan også bruges som hovedret, så spiser man bare nogle flere. Jeg havde fundet inspiration til pandekagerne hos Louises Madblog



Små blomkålspandekager med rejer
(ca. 12 stk )
450 g blomkål
3 spsk revet parmesan
3 æg
3 spsk hvedemel
3 spsk fuldkornsspeltmel
1 dl mælk
olivenolie
Topping:
(4 personer)
150 g rejer
2 dl crème fraiche
1 bdt dild
citronsaft
salt
peber
Blomkålen deles i mindre buketter og finddeles i en foodprocessor. Tilsæt derefter revet parmesan, æg, mælk og mel og bland det hele godt sammen. Kom lidt olie på panden og  kom derefter 1-2 spsk dej på af gangen pr. pandekage. Bages et par minutter på hver side.
Til toppingen røres creme fraiche med klippet dild. Smages til med citronsaft, salt og peber. Pandekagerne serveres kolde med en klat dressing og lidt rejer.

Note:
Andre slags topping kan også bruges. Dagen efter spiste jeg f.eks. en pandekage med tomat og hytteost med peberfrugt. Og en anden med ærtepuré og radiser.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar