lørdag den 11. juli 2015

Test af urtesalt fra Herbamare

Dagens indlæg handler om salt. Faktisk en hel særlig slags salt, nemlig urtesalt fra Herbamare. Jeg blev kontaktet af firmaet Lahme som spurgte, om jeg ville afprøve forskellige produkter fra Herbamare. Da jeg altid synes, at det er sjovt at prøve noget nyt, sagde jeg ja tak.
Jeg kan godt lide ideen om at bruge salt blandet med krydderier. Dels fordi det giver mere smag (friske krydderier er selvfølgelig endnu bedre, men det er jo ikke altid man lige har det ved hånden), dels fordi man måske er mere tilbøjelig til at bruge mindre salt, når der er mere smag i saltet.


Jeg modtog tre forskellige slags salt og i stedet for bare at bruge dem i almindelige retter sammen med en masse andre smagsgivere, har jeg valgt at lave en smagstest, hvor jeg bruger saltet på tre forskellige ingredienser. Ingredienserne er en kogt kartoffel (selvfølgelig en af de nye), et kogt æg og en tomat.

Salt nr. 1: Herbamare Original Urtesalt
Saltet indeholder: havsalt, selleri, porre, karse, løg, purløg, persille, løvstikke, hvidløg, basilikum, merian, rosmarin, timian samt kelp. Kelp er en tang-art, der ikke er særlig kendt herhjemme, men har en soja-lignende smag.


Salt nr. 2: Trocomare Urtesalt
Saltet indeholder: havsalt, selleri, porre, karse, løg, purløg, persille, løvstikke, paprika, hvidløg, peberrod, basilikum, merian, rosmarin, timian, kelp.


Salt nr. 3: Herbamare Spicy Pikant

Saltet indeholder: havsalt, selleri, porre, karse, løg, purløg, chilipeber, sort peber, persille, løvstikke, hvidløg, peberrod, basilikum, merian, rosmarin, timian og kelp.


Konklusion af testen:
Alle tre slags salt havde en god smag. Nr. 1 - den originale - er sådan lidt suppeagtig i smagen og vil f.eks. passe godt til grønsagsretter med nordiske grønsager eller som smagsgiver i en gang frikadeller. Salt nr. 2 - Trocomare - har lidt mere kant. Først var jeg lidt usikker på den, men den vandt ved nærmere bekendtskab. Den skal jeg lige eksperimentere lidt mere med, men jeg vil tro, at den kan bruges ret bredt. I salt nr. 3 er der chili - og det kan smages.Så et drys med den er en nem måde at få lidt mere krydret smag til maden, f.eks. hvis tomatsaucen eller gryderetten mangler et pift.

Alt i alt er alle tre slags salt rigtig gode og sunde alternativer til almindelig salt. De vil helt sikkert få en plads i min daglige madlavning fremover.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar