torsdag den 6. august 2015

Dejlig chokoladekage med hindbærsmag

Til min mors fødselsdagspicnic sidste lørdag var det mig, der stod for kagen. Valget faldt på en chokoladekage med hindbær, en blanding af sødt og friskt. Opskriften fandt jeg i bogen: Bær - 40 skønne opskrifter til hele året af Pamela Gwyther. Jeg ændrede opskriften lidt undervejs, bl.a. brugte jeg frosne bær i stedet for friske, selvom det jo egentlig er årstiden for friske hindbær. Resultatet var en lækker chokolade med hindbærsmag som lige passede til vores picnic.




Hindbær- og chokoladekage (min version)
175 g frosne hindbær
maizena
125 g mørk chokolade
225 g usaltet smør
5 æg
11/4 dl flormelis
3 dl hvedemel
1 tsk vanillesukker

Hvis du bruger frosne hindbær så husk, at de skal have et opkog et par minutter. For at tykne den kogte hindbærmasse kan man evt. røre lidt maizena op med lidt koldt vand og røre det i den varme hindbærmasse, til den bliver tyk. Sæt ovnen på 160 grader. Smør en springform på 23 cm i diameter. Knæk chokoladen i små stykker og kom den i en lille gryde sammen med smørret. Lad det smelte ved svag varme. Når både smør og chokolade er smeltet, røres det rundt og blandes godt. Æg og flormelis piskes til en god luftig æggesnaps. Den håndvarme chokolademasse vendes forsigtigt i sammen med hindbærmassen. Derefter vendes melet i og det hele røres forsigtigt rundt. Kom kagedejen i springformen. Bag den i ovnen i 35- 40 minutter. Drys lidt flormelis over inden serveringen og pynt evt. med friske bær. Servers med cremefraiche eller is.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar