lørdag den 11. juni 2016

Lækker Thai-inspireret wok-ret med svinekød i kokosmælk og kål

Lysten kom over mig til noget wok-agtigt med svinekød og kokosmælk og gode krydderier fra det asiatiske køkken. Det kom der denne ret ud af, som jeg faktisk synes blev ret god.

I morgen skal jeg på ferie igen, så heldig kan man være. Denne gang er det med familien i sommerhus på Skive-kanten. Vejret ser ikke alt for spændende ud, men man kan da håbe, at de tager fejl.Godt vejr eller ej, så varer det lidt inden I hører fra mig igen.





Thai-inspireret svinekød i kokos og kål
(2 personer)
250 g svinekød – jeg brugte to koteletter
olivenolie
2 tsk rød karrypasta
et stykke ingefær
tørret citrongræs
stødt koriander
100 g champignon i skiver
2-3 forårsløg i skiver
½ dåse kokosmælk
1 spsk fiskesovs
1 tsk sukker
50 g jordnødder
250-300 g kål

Skær svinekødet i mindre strimler. Varm olien i en stegepande eller wok. Tilsæt karrypasta og lynsteg kødet 3-4 minutter. Tilsæt ingefær, citrongræs og koriander samt champignon og forårsløg. Steg et par minutter. Tilsæt kokosmælk, fiskesovs, sukker og jordnødder. Lad det hele simre 5 minutter. Som tilbehør brugte jeg 300 g kål, dels savoykål, dels hvidkål. Kålen blev skåret i tynde strimler og stegt i lidt olivenolie. Server kødsovsen ovenpå kålen.

2 kommentarer:

  1. Hej Anne

    Det ser godt nok lækkert ud. Jeg elsker wokmad. Det er nemt at lave og så kan man putte en masse grønsager i. Ja faktisk smager det også dejligt i vegetariske/veganske udgaver. Rigtig god ferie. Håber, vejret arter sig.

    Venlig hilsen
    Inge V.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge
      Jeg er også vild med wokmad, både med og uden kød. God opfindelse :-)
      Ferien var rigtig god og trods en noget dyster vejrudsigt, så havde vi for det meste fint vejr.

      Slet