mandag den 14. august 2017

Små tomatgaletter med feta

Så er jeg tilbage fra en uges dejlig ferie i Skotland sammen med Datteren. Det får I mere at høre om senere. Men i dag må jeg hellere få delt en opskrift og her er en af mine nye favoritter - galetter med tomater og feta. 

Det er en dejlig sommerlig opskrift, som er inspireret af denne opskrift, som jeg har set hos Anna-mad. Jeg lavede lidt om på Annas opskrift, idet jeg lavede fire små galetter i stedet for en stor og jeg brugte fetaost i stedet for Vesterhavsost.





Små tomatgaletter med feta
(4 personer)
1,5 dl fuldkornsspeltmel
2 dl hvedemel
50 g blødt smør
¾ dl A38
4-5 tomater afhængig af størrelse
1-2 stk. forårsløg
salt, peber
olivenolie
balsamico
50 g fetaost
frisk timian

Start med at lave dejen. Kom de to slags mel, smør og A38 i en skål og ælt det hele sammen til en sammenhængende dej. Stil den på køl, mens du laver fyldet.

Skær tomaterne i skiver. Hak forårsløget. Del dejen i fire dele og rul delene ud så store, som det kan lade sig gøre uden at dejen bliver for tynd.. Læg skivede tomater i midten, der skal helst være en kant på 1½-2 cm. Drys løg over og krydr med salt og peber. Dryp med lidt olivenolie og balsamico. Fold dejkanten omkring tomatskiverne hele vejen rundt. Drys med smuldret fetaost og drys med hakket timian.

Læg galetterne på et stykke bagepapir på en bagerist og bag dem 200 grader i 25 minutter. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar