søndag den 10. december 2017

Dejlig mad med fisk - kartoffelfad med torsk og rødbeder

Egentlig var jeg nok lidt skeptisk, da jeg skulle lave denne ret. Men da jeg havde nogle rødbeder og nogle kartofler som skulle bruges og da jeg samtidig havde lyst til fisk, syntes det at være en meget passende opskrift. Men helt ærligt – kartoffelfad og torsk, hvor kedeligt kan det blive?

Heldigvis blev det slet ikke kedeligt, men derimod rigtig lækkert. Jeg brugte bolchestribede rødbeder og de er ikke så stærke i farven ligesom de også er ret milde i smagen. Men man kan også bruge almindelige rødbeder. 

Jeg var inspireret af denne opskrift, som jeg havde set hos Arla. Jeg ændrede lidt på den undervejs.





Kartoffelfad med torsk og rødbeder
(2 personer)
250 g torskeloins
200 g rødbeder
400 g kartofler
bouillon
salt
citronpeber
saft og skal af ½-1 citron
persille

Skræl rødbeder og kartofler og skær dem i tynde skiver. Det kan tage lang tid at få kartofler bagt møre i ovnen, så jeg valgte først at give dem et opkog i bouillon. Varm noget bouillon op i en gryde og tilsæt kartoffelskiverne. Lad dem koge ca. 5 minutter og lad dem derefter afdryppe i en sigte. Gør det samme med rødbedeskiverne. 

Smør et ildfast fad og læg kartoffelskiverne i bunden. Hæld lidt citronsaft over og krydr med salt og citronpeber. Kom rødbedeskiverne ovenpå og krydr igen med salt og citronpeber. Hæld en dl bouillon i fadet og sæt det i ovnen ved 225 grader.

Når fadet har været i ovnen 35 minutter lægges torskeloins ovenpå grønsagerne. Dryp med citronsaft og drys med citronskal. Krydr med salt og peber og sæt fadet i ovnen yderligere 10-15 minutter.

Ved serveringen drysses med hakket persille. Server dagens salat til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar