søndag den 17. december 2017

Konfekt - julen 2017

Så blev det her i weekenden, at jeg fik lavet denne juls konfekt - eller det meste af det.

Når jeg skal i gang med sådan et projekt, så kan det godt nogle gange gribe om sig, så jeg nemt kan få lavet meget mere end der egentlig er brug for. Og så når vi slet ikke at få spist al konfekten i julen, hvor vi i øvrigt får så meget andet.



Men i år lykkedes det mig at få det skåret ned til tre slags konfekt: kugler med hvid chokolade og pistacie, kugler med jordnøddesmør og dadelkugler med mandler og appelsin.



Hvid kugler med pistacie
(ca. 20 små kugler)
100 g marcipan
50 g pistacienødder, usaltede
100 g hvid chokolade

Tag 20-40 pistacienødder fra, de skal inden i kuglerne. Resten hakkes fint. Ælt ca. 2/3 af de hakkede nødder ind i marcipanen. Del marcipanen i 20 stykker. Klem hvert stykke fladt ud, placer to pistacienødder på marcipanen (eller en, hvis den er stor) og form marcipanen omkring nødderne til en kugle. Sæt alle kuglerne køligt.

Smelt den hvide chokolade (jeg gjorde det i mikrobølgeovnen) og rul marcipankuglerne i chokoladen til de bliver dækket. Sæt dem på en tallerken og drys efter hver kugle med fintmalet pistacienødder på toppen.
(Inspirationen til denne opskrift fik jeg fra Valdemarsro )


Jordnøddemarcipankugler
(ca. 25 lidt større kugler)
150 g marcipan
ca. 25 g jordnøddesmør (jeg brugte den grove)
50 g usaltede jordnødder
100 g mørk chokolade

Hak jordnødderne forholdsvis fint. Ælt jordnøddesmør ind i marcipanen. Form marcipanen til kugler, som lægges på køl.

Smelt den mørke chokolade og tril kuglerne først i chokolade og derefter i de hakkede jordnødder.

Den sidste slags konfekt jeg lavede, var den såkaldte sunde slags.


Den sidste slags konfekt jeg lavede, var den såkaldte sunde slags med dadler, De første gang jeg brugte dadler, synes jeg det blev lidt for meget. Men efterhånden kan jeg faktisk rigtig godt lide konfekt lavet på dadler.

Dadelkugler med mandler og appelsin
(ca. 25 lidt større kugler)
100 g mandler
100 g friske dadler
2 spsk kakao
50 g havregryn
saft af en halv appelsin
revet skal af en halv appelsin
Kokos, finthakkede nødder eller frysetørrede hindbær til pynt

Start med at hakke mandlerne fint. Fjern stenene fra dadlerne og kør dem i en minihakker sammen med mandler, kakao, appelsinskal og -saft. Tilsæt til sidst havregrynene, så massen ikke bliver alt for fugtig. Form dadelmassen til kugler og sæt dem køligt.

Jeg brugte frysetørrede hindbær som pynt, dels på grund af den fine farve, dels for at kuglerne skulle få lidt hindbærsmag. Jeg hakkede de tørrede hindbær fint og vendte kuglerne i.

Ja, det var så hvad det blev til denne gang.....eller måske laver jeg også noget Rocky Road. Nu må vi se, hvad jeg når.

Her kan du få mere inspiration til din konfekt:
Tranebærkugler og valnødestykker
Peanutstykker og kaffekugler
Citronstykker og appelsinnougatkugler




Ingen kommentarer:

Send en kommentar