tirsdag den 16. januar 2018

Dejlig grøn vintersalat med rosenkål, kerner, kikærter og feta

Jeg ved det godt. Jeg har før sagt at rosenkål ikke hører til blandt mine yndlingsgrønsager og alligevel kommer der igen en opskrift med rosenkål. 

Men sådan er det, når man får grønsagskasser fra årstiderne. Indholdet er blandet og man må tage det der er. Omvendt er det jo så altid en spændende udfodring – kan jeg bruge rosenkålen eller hvad det nu er til noget, jeg faktisk kan lide?

Og salater med rå rosenkål er faktisk slet ikke så dårligt. Så her kommer en ny en af slagsen.





Salat med rosenkål, kerner, kikærter og feta
(2 personer som hovedret)
150 g rosenkål
1 dl speltkerner
100 g kogte kikærter
100 g marineret feta (du kan også bruge almindelig feta)
20 g rucola
olivenolie
sennep
honning
salt, peber
lage fra fetaosten

Kog speltkernerne efter anvisningen på pakken.

Mens de koger, ordner du rosenkålene. Skær det nederste af stokken af og fjern de yderste grove blade. Riv derefter rosenkålen på rivejernets fine side.

Pisk dressingen sammen og vend den i de varme kogte kerner. Lad dem afkøle.

Skyl rucolaen, skær den i mindre stykker og bland den i rosenkålen sammen med speltkerner og kikærter. Vend til fetaen forsigtigt i.

Sådan, så har du en dejlig vintersalat. Brug den som hovedmåltid eller som tilbehør.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar