fredag den 19. oktober 2012

Farserede porrer - ingen succes


Nogle gange får man lavet noget…

…som ikke liige blev en succes. Sådan gik det mig med en gang farserede porrer. Og det var ellers en af de opskrifter, der krævede lidt arbejde. Først skulle porrerne koges, måske gik det galt allerede her, selvom jeg kogte dem lige så længe, som der stod i opskriften. Og så skulle de pakkes ind i en gang fars, hvilket heller ikke var helt nemt. Og da jeg jo har det med at eksperimentere lidt, så havde jeg tilføjet lidt smuldret Danablu sammen med farsen, hvilket heller ikke viste sig at være en succes. Resultatet blev nogle farsruller, hvor farsen var det bedste, da den blev godt sprød. Men osten smagte alt for meget igennem. Og porren inden i var ikke meget for at blive skåret over, ikke engang med grillkniven. Så nej, den måde laver jeg det ikke på igen. Så vil jeg hellere prøve noget andet, f.eks. at lave krebinetter med finthakket porrer i. Eller spise porrerne til på en eller anden måde. Man kunne måske lave et porrefad i ovnen og så servere krebinetter ovenpå. Ja, det lyder allerede meget bedre, det må prøves.


Som tilbehør havde jeg lavet en slags kartoffelbroccolimos, som derimod sagtens kan tåle en gentagelse. Også gerne med andre slags grønsager. Derfor får I opskriften på denne del af middagen. Inspirationen har jeg fået fra en opskrift på en slags blomkålsmos i Tine Scheftelowitz og Christine Bille Nielsens bog ”Vegetarisk vellyst”.

Kartoffelbroccolimos 
(1 person)
100 g broccoli, gerne noget af stokken, skåret i grove tern
150 g kartoffel, skåret i grove tern
50 g broccoli i fine tern
grønsagsbouillon
hvidløg efter smag
chili efter smag
salt, peber
Kom grove broccolitern og kartoffeltern i en gryde med bouillon og kog dem 20-25 minutter, til de er møre. Piskes til mos, tilføj evt. lidt af bouillonen, hvis mosen mangler væde. Tilføj hvidløg og chili, salt og peber og lige inden serveringen røres de fine broccolitern i.


Note: Nu var jeg jo så optimistisk, at jeg havde lavet farseret porre nok til to dage. Dag to brugte jeg dem i en gang biksemad, hvor de blev skåret i skiver og vendt på panden sammen med en gang kogte kartofler i tern. Og det var faktisk en udmærket måde at få dem brugt på.

4 kommentarer:

  1. Herlig ret tak for tippet, ved godt at de kan drille men "Opfandt" så denne metode sidst jeg lavede dem:

    http://www.youtube.com/watch?v=DPs9dz1R1E8&feature=g-upl

    Mvh. Frønørden

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frønørd,
      Tak for tippet, måske skal man alligevel give det en chance til. Jeg kan også godt lide din måde at krydre farsen på.

      Slet
  2. Vi er enige; de porrer er ikke til at skære over, og det er ikke besværet værd. Det er derimod frikadeller og stuvede porrer med en masse persille i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Som du kan læse i ovenstående kommentar, så kan man lave farserede porrer på flere måder. Men frikadeller med stuvede porrer med persille og nu også rigtig dejligt.

      Slet