søndag den 15. juni 2014

En tur til Assens med kultur, mad og natur

Lørdag var jeg en tur i Assens og det blev en indholdsrig dag med kultur (besøg på en udstilling), mad (frokosttallerken på café) og natur (stranden ved Torø Vig).

Sølvmanden
Sammen med nogle af mine kollegaer besøgte jeg udstillingen ”Sølvmanden” på Tobaksgaarden i Assens. Udstillingen er lavet af modemanden og fotografen Jim Lyngvild. Udgangspunktet er sølvvarefabrikanten Frederik Ernst (1892-1976) hvis far grundlagde en sølvvarefabrik i Assens i 1890.

Jim Lyngvilds billeder, som er fotografier men som ligner flotte gamle malerier, er en slags portræt af Frederik Ernst’s liv og samtidig et billede af Assens by i 1920erne. Meget flotte og spændende billeder, som man sagtens kunne digte en historie om, bare ved at se på billederne. Du kan læse mere om udstillingen her.

Tobaksgaarden

I Assens kan man i øvrigt også besøge Ernst’s Samlinger, hvor man kan besøge Ernst’s hjem og se de mange fantastiske ting, Frederik Ernst fik samlet ind i sit liv. Bestemt et besøg værd, hvis man kan lide at se på fint gammelt porcelæn, sølvtøj osv. Læs mere om Ernest’s Samlinger her

Frokosttallerken
Efter at mine kollegaer og jeg havde set udstillingen, spiste vi frokost sammen på caféen i Tobaksgaarden. Jeg valgte en frokosttallerken med fiskefilet, to slags pålæg og ost (som de i øvrigt havde glemt at lægge på tallerkenen – men de kom selvfølgelig straks med den, da vi bad om den). Det smagte godt og var pænt anrettet, udmærket caféanretning.

Flot frokosttallerken

Strandtur
Efter frokosten skiltes jeg fra mine kollegaer og gik en dejlig tur langs stranden ved Torø Vig, syd for Assens. Her var rigtig smukt med strandenge, vand og udsigt til Torø. Selv en klint i miniformat, kan man finde her. Jeg nåede ikke helt ud til Torøhuse, da jeg skulle tilbage til Assens og nå en bus. Men en anden dag går turen til Torø og Torøhuse. Her kommer nogle stemningsbilleder fra turen.







Eftermiddagskaffen havde jeg med hjemmefra. Den blev nydt på stranden med udsigt til Torø.

Og så lige til sidst et stemningsbillede med nogle af de hyggelige gamle huse i Assens


2 kommentarer:

  1. Tak for turen. Har du læst bogen " Sølvmanden " Jeg må nok en tur til Assens og se udstillingen. Det vil nok trække tråde tilbage, til da jeg læste bogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :-) Nej, jeg har desværre ikke fået læst "Sølvmanden" endnu, men det burde jeg se at få gjort. Det er altid interessant at vide noget om de mennesker, der har levet i det område man selv bor i.

      Slet