tirsdag den 22. januar 2013

Lakridskylling med linser og pastinak


Kylling med lakrids…

…ja, det lyder måske lidt underligt. Men det var en opskrift jeg fandt hos TV2 GO’ Mad og det med at bruge lakrids som krydderi fungerede udmærket. Men det var faktisk tilbehøret til retten, jeg blev mest begejstret for, linser blandet med pastinak (jeg havde ikke persillerod, som det skulle have været) og en god dressing. Mums, det var lige mad for Anne.


Kylling med linser og pastinak – min version
(1 person)
1 stykke kyllingeoverlår
smør eller olie
½-1 spsk lakridspulver efter smag
salt
1 dl grønne linser (Jeg brugte nu Puy-linser) kogt som anvist på pakken
1 spsk honning
1 spsk sennep
saft fra 1 lime eller citron
timian
1 pastinak
olivenolie
Kyllingeoverlåret brunes på en pande på begge sider. Derefter vendes det med lakridspulver og drysses med lidt salt. Steges færdig i ovnen i 40 minutter ved 180 grader. De kogte linser afkøles og vendes med honning, sennep, citron eller lime og timian. Pastinakken skæres i store tern, som ristes på panden ca. 10 minutter i olie og blandes med linserne. Enkelt og nemt. Serveres med dagens salat.

Nyt fra Anne på 6. sal
Her er lidt fra mit liv (kan springes over, hvis man ikke gider at læse det!)
At pendle fra Kolding hvor jeg bor til Fyn hvor jeg arbejder hver dag, er noget der tager tid og energi. Heldigvis får jeg stadig lavet en del god mad, men måske nok knap så meget, som før. Retter der kan laves til to dage er blevet populære her på 6., især de dage, hvor jeg kommer sent hjem. Al det meget fravær fra hjemmet betyder også, at jeg ikke får blogget helt så meget, som tidligere. Det koncept jeg arbejder med i øjeblikket må hedde "lidt, men godt".

2 kommentarer:

  1. Spændende ret, og lakrids kan sagtens gå til mange forskellige ting. Hvilken lakridspulver brugte du?
    Mange hilsner
    Søren

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Søren,

      Ja, jeg må indrømme at jeg er lidt vild med lakrids i maden, især i det søde køkken, men det er også sjovt at prøve i det salte køkken. Jeg brugte "Raw Liquorice Powder" fra Johan Bülow.

      Slet