tirsdag den 4. september 2012

Salat med Puy-linser og spinat


Puy-linser er et forholdsvis nyt bekendtskab for mig…

…ikke noget dårligt bekendtskab, når man som jeg er glad for linser, bønner, kikærter og den slags. Jeg forsøgte mig med salaten, inden Datteren rejste. Hun prøvesmagte den da også, men brød sig ikke rigtig om hverken konsistensen eller smagen. Men jeg syntes, det var en lækker og mættende salat. Opskriften har jeg fra bogen ”Olivenolie” af Beverley Jollands. I øvrigt en udmærket bog, hvis man gerne vil vide mere om olivenolie.


Salat med Puy-linser og spinat – min version
(2 personer)
125 g Puy-linser kogt efter anvisningen på posen
1 spsk olivenolie
1 lille finthakket løg
1 tsk letknuste spidskommenfrø
200 g spinatblade – gerne spæde (det var mine ikke)
salt, peber
1 spsk friskhakket koriander (eller persille, men nu havde jeg lige noget koriander, der skulle bruges)
Dressing:
2½ spsk olivenolie
1 tsk dijonsennep
2 spsk hvidvinseddike
½ finthakket fed hvidløg
Rør ingredienserne til dressingen sammen. Hæld vandet fra linserne og kom dem i en skål, hvor de vendes med det meste af dressingen og sættes til side. Olien opvarmes på en pande og løget svitses ved svag varme i fem minutter, til det begynder at blive blødt. Tilsæt frøene af spidskommen og rist dem 1 minut. Tilsæt spinatblade, læg låg på panden og lad bladene stege med, til de falder sammen. Krydr med salt og peber. Rør linserne og spinatblandingen sammen med resten af dressingen og finthakket koriander. Server brød og/eller grillstegt kød til.

Note: Udseendet er der måske ikke så meget ved. En ide ville være at skære en rød peber i tern og blande i, det kunne få retten til at se lidt mere munter ud.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes nu, det ser ret godt ud, og jeg elsker puy-linser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uanset udseendet, så er det i hvert fald en god sag, hvis man kan lide Puy-linser.

      Slet