lørdag den 3. november 2012

Auberginefad med bulgur og hytteost


Hvad er det nu man kan bruge en aubergine til…

…når man ikke lige vil lave moussaka? Hos slankedoktor.dk fandt jeg en opskrift på auberginefad med hytteost og bulgur og det skulle afprøves. Jeg lavede dog lidt om på opskriften og brugte rød peberfrugt (for det havde jeg masser af) i stedet for champignon (for dem havde jeg ingen af). Men ellers fulgte jeg nogenlunde opskriften.


Auberginefad med bulgur og hytteost – min version
(1 person plus lidt til frokost næste dag)
½ aubergine skåret i tynde skiver
olie
½ dl kogt bulgur
1 dl finthakket løg
1 dl rød peber i små tern
tørret basilikum
½ dl hytteost
2 spsk cremefraiche
1 æg
en håndfuld cherrytomater
Aubergineskiverne drysses med salt på begge sider og hviler 10 minutter. Herefter skylles saltet af med koldt vand og aubergineskiverne tørres i et rent viskestykke. 1 spsk olie varmes på panden og skiverne steges 2-3 minutter på hver side. Derefter lægges de til side på en tallerken. 1 spsk olie varmes på panden og løg, peberfrugt samt basilikum simrer heri ca. 10 minutter. Den kogte bulgur tilsættes og blandingen smages til med salt. I et lille ildfast fad lægges et lag stegte auberginer. Bulgurblandingen lægges ovenpå. Og så var det jo meningen, at der skulle lægges endnu et lag aubergineskiver oven på bulguren. Men jeg havde brugt dem alle sammen til første lag – det var også en lille aubergine og måske havde jeg ikke skåret skiverne tyndt nok. I stedet tog jeg en håndfuld cherrytomater, skar dem i halve og fordelte dem over bulgurblandingen. Og det blev godt. Hytteost, cremefraiche og æg piskes sammen, blandingen smages til og smøres oven på tomaterne. Fadet sættes i ovnen ca. 25 minutter ved 200 grader. Serveres med dagens salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar