torsdag den 22. november 2012

Blåbærboller med gulerod


Det er altid sjovt at afprøve en ny opskrift på boller…

…hos Hver dags vegetarmad fandt jeg en med blåbær og det lød jo ret fristende, så den måtte jeg prøve. Blåbærrene smittede ikke så meget af, som jeg havde troet. Men de smager godt og med en skive ost på egner de sig fortrinligt til at tage med på skovtur sammen med en kop kaffe. Jeg fulgte ikke opskriften helt, men kom lidt mere væde og lidt mere (groft) mel i.


Blåbærboller med gulerod – min version
(ca. 25 stk)
50 g blåbær
1 fintrevet gulerod
saften fra ½ appelsin (det skulle nok have været en hel appelsin, da jeg jo lavede portionen større)
1 spsk honning
1 dl A38
4 dl lunkent vand
salt
100 g havregryn
250 fuldkornsspeltmel
300-400 g hvedemel
sesamfrø til drys
Bland gæren med lunkent vand og A38. Tilsæt honning, salt og appelsinsaft. Derefter røres havregryn, blåbær og gulerod i dejen. Fuldkornsspeltmel og hvedemel tilsættes på skift indtil dejen får en passende smidig konsistens, når den æltes. Lad dejen hæve en time. Derefter formes dejen til boller og de efterhæver ca. ½ time. Pensles med lidt A38 og drysses med sesamfrø inden de bages  ved 180 grader i 15-20 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar