tirsdag den 21. juli 2015

Lækkert madbrød med rødkit-ost

Mangler du et lækkert madbrød, så kan jeg anbefale denne opskrift, hvor brødet har fået en dejlig sprød topping af rødkitost. Opskriften fandt jeg i nummer af magasinet Spis Bedre fra sidste år. Jeg lavede det til min søsters fødselsdag for nylig, og det blev en succes. Jeg fulgte stort set opskriften, men lavede dog en lidt grovere udgave ved at tilføje fuldkornsspeltmel.


Rødkitostebrød
(10 stykker)
½ pakke gær
1/4 l vand
salt
½ dl olivenolie
2 dl fuldkornsspeltmel
ca. 5 dl hvedemel
2 spsk oregano
150 g rødkitost
2 spsk olivenolie
Gæren røres ud i lunkent vand og så tilsættes salt, olivenolie og fuldkornsmelet. Lad det stå fem minutter og ælt så hvedemelet i lidt ad gangen. Ælt til du får en let og smidig dej og lad den hæve tildækket 1 time. Slå dejen ned, rul den ud så den passer til en bradepande på ca. 20x25 cm. Drys med oregano og fordel osten ovenpå. Dryp med olivenolie og lad brødet hæve 1 time igen. Sæt ovnen på 225 grader. Bag brødet nederst i den varme ovn i ca. 25 minutter. Skær det bagte brød i mindre stykker og server det, mens det stadig er lunt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar