tirsdag den 14. juli 2015

Smuk rød salat med jordbær og spidskål

I søndags var jeg til min søster fødselsdag og i den anledning lavede jeg en rigtig dejlig salat, som I får opskriften på her. Jeg fik salaten hos en veninde for en måneds tid siden. og jeg faldt pladask for den både meget lækre og meget smukke røde salat. Opskriften kommer fra Claus Meyers bog "Claus Meyers salatværksted". Jeg har stort set fulgt opskriften, men i den oprindelige opskrift var salaten lavet med radicchiosalat. det havde de ikke i mit lokale supermarked, den dag jeg skulle handle. Til gengæld havde de rød spidskål og da jeg før har lavet salat med spidskål og jordbær, så brugte jeg da bare spidskål. Og det blev den altså ikke dårligere af. Og ja, så snød jeg med de rugbrødschips der skal i salaten. Jeg købte dem hos bageren i stedet for at lave dem selv. 


Jordbærsalat med balsamico, sort peber og blå ost (min version)
(4 personer)
1 rød spidskål
ca. 25 sorte peberkorn
1 håndfuld rød basilikum
250 g jordbær
1 rødløg
½ pose rugbrødschips
2 spsk balsimico
3 spsk olivenolie
½ tsk hakket hvidløg
1 spsk honning
salt, peber
100 g blå ost
Start med at skære spidskålen i tynde strimler. Læg kålstrimlerne i en stor skål og vend dem med lidt salt. Kom peberkornene i en lile gryde med vand og kog dem op. Hæld vandet fra og gør det samme fire gange til. Det gør peberkornene blødere og mere milde. Skyl basilikum og hak dem. Skyl og nip jordbærrene og skær dem i skiver. Gem lidt af skiverne til pynt. Hak rødløget fint. Til dressingen blandes balsamico og olivenolie og derefter smages dressingen til med hvidløg, honning, salt og peber. Hak peberkornene med en skarp kniv og vend dem med jordbærene og lidt af dressingen. Bland forsigtigt kål, løg og basilikum med jordbær og dressing. Knæk rugbrødschipsene i mindre stykker og vend dem i salaten. Anret salaten på et fad. Skær den blå ost i mindre tern og drys dem over. Pynt med jordbærskiver og server med det samme. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar