søndag den 19. juli 2015

Søndags-curry

Jeg er ret vild med curry-retter, som jo ofte er med grønsager og det passer jo godt til mig. Man kan lave dem på et utal af måder, her fik jeg inspiration af en opskrift i bogen ”Vegetarisk vellyst” af Tina Scheftelowitz og Christine Bille Nielsen. Det er en god opskrift til oprydning i køleskabet. I nedenstående udgave fik jeg bl.a. brugt en rest aubergine og en rest blomkål. Men du kan også bruge mange andre slags grønsager.



Søndags-curry (eller hvad dag det nu er)
(1 person)
70 g aubergine
140 g blomkål
50 g frisk spinat
1 løg
garam masala
gurkemeje
stødt kardemomme
cayennepeber
et halvt fed hvidløg
olivenolie
50 g tomatpuré
2,5 dk grønsagsbouillon
1 æg
lidt koriander til pynt

Pil og hak løget. Svits det hakkede løg i olien i en gryde i nogle minutter. Tilsæt fintpresset hvidløg og krydderier. Jeg har ikke skrevet mængeangivelse, da jeg som regel smager mig frem, til jeg finder den smag, jeg gerne vil have. Efter krydderierne er kommet i, steges videre under omrøring. Så tilsættes tomatpuré og bouillon og derefter skal saucen simre en halv times tid under låg. Kog ægget, så det er hårdkogt. Skær auberginen ud i mindre stykker. Del blomkålen i mindre buketter. Kom auberginer og blomkål i gryden sammen med spinat. Lad saucen koge yderligere 10 minutter, til blomkålen er mør men stadig lidt sprød, rør jævnligt i gryden. Smag curryen til og server portionsvis med æggeskiver oven på. Hvis du ikke bliver mæt af grønsagerne alene, kan du spise ris eller brød til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar