onsdag den 5. oktober 2011

Hobbittens yndlingsboller

Sif Orellana skriver i sin bagebog ”Greven, kammerjunken og den dragende citronmåne” at de er vilde med Ringenes Herre-filmene i hendes familie. Datteren og jeg er også dedikerede fans, de film hører absolut til blandt vores yndlingsfilm. Så da jeg så, at Sif havde lavet en opskrift på Hobbittens yndlingsboller, så måtte jeg jo bare bage sådan nogle. Og de blev også gode, ikke for tørre og med en god smag af æbler og tranebær. Man kan sagtens forestille sig hobbitterne drage af sted med den slags boller i deres oppakning.


Hobbittens yndlingsboller – min version
(12-16 stk.)
Havregrød:
1 æble
2 dl vand
2 dl havregryn
2 dl mælk
Dej:
2 dl A38
50 g gær
1 spsk sirup
2 tsk groft salt
75 tørrede tranebær
100 g rugmel
500 g hvedemel
Skær det skrællede, udkernede æble i små fine tern. Kom æblestykkerne i en gryde sammen med vand, havregryn og mælk. Kog blandinge ved jævn varme i ca. 5 minutter til en grød. Afkøl grøden, til den er fingervarm. Kom A38 i en skål og opløs gæren geri. Tilsæt sirup, salt, tranebær og havregrød og rør blandingen godt sammen. Kom rugmel i blandingen, efterfulgt af hvedemel. Ælt dejen godt, den skal være lidt klæbrig. Lad dejen hæve tildækket et lunt sted en lille times tid. Hæld den ud på et meldrysset bord og form 12-16 boller. Lad bollerne hæve tildækket en halv time. Derefter pensles de med æggehvide og drysses med havregryn inden de bages ca. 15-20 minutter ved 200 grader.

2 kommentarer:

  1. De ser godt nok lækre ud, kunne være jeg skulle få bagt sådan en portion :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe,
    Bollerne er gode, - både til hobbitter og andet godtfolk. Især kan jeg godt lide frugtsmagen fra æbler og tranebær.

    SvarSlet