tirsdag den 11. oktober 2011

Indisk farsgratin

Jeg var faldet over en opskrift på Indisk farsgratin i Spis Bedre nr. 9 2010. Den så spændende ud, så den skulle selvfølgelig prøves. Men jeg ændrede dog noget på den undervejs, bl.a. kom jeg grønsager i. Tænk, det var faktisk Datteren der spurgte om der slet ikke skulle grønsager i? Og jo, selvfølgelig skulle der det. Det blev den kun bedre af. God og nem hverdagsret, hvor man kan variere grønsagsfyldet.

Indisk farsgratin – min version
(2 personer)
½-1 spsk rosiner
3-4 abrikoser klippet i små stykker
250 g oksefars
1 løg
75 g broccoli i små buketter, evt. stok hakket groft
75 g revet gulerod
1 spsk olie
1 spsk æbleeddike
1 stor teske stærk mangochutney
karry efter smag
salt, peber
2 æg
1 dl cremefraiche 6%
1 dl mælk
Start med at lægge rosiner og abrikoser i blød i lidt vand om morgenen. Lige før maden skal laves hældes vandet fra og rosiner og abrikoser hakkes fint.Tænd derefter ovnen på 200 grader. Løget hakkes fint og brunes sammen med farsen i olie i en gryde. Broccoli og revne gulerødder tilsættes og brunes med. Rosin- og abrikosblandingen røres i sammen med eddike, chutney, karry, salt og peber. Lad det simre ca. 10 minutter. Fordel derefter farsen i et smurt ildfast fad. Pisk æg, cremefraiche og mælk sammen og hæld det over farsen. Bages i ovnen ca. 40 minutter. Serveres med mangochutney og dagens salat. Som I måske har bemærket på billedet, var der friske figner i salaten. Der er første gang jeg har prøvet friske figner og de var rigtig lækre, synes jeg. Så det bliver ikke sidste gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar