lørdag den 7. juli 2012

Gylden risotto


Så har der igen været stille på bloggen…

…denne gang pga. ferie. Ferien kommer der indlæg om senere, når jeg har fået klargjort billederne. I mellemtiden får I opskriften på en gylden risotto, som jeg en dag fandt på. Dejlig gylden farve midt i en sommer, hvor solen ikke er vanvittig meget fremme.


Gylden risotto
(2 personer)
1 lille eller ½ stort løg
olie
130 g risottoris evt. grødris
7 dl bouillon
karry
gurkemeje
150 g gulerødder
200 g bacon
2 spsk cremefraiche
salt, peber
Hak løget fint. Varm olien i en gryde og svits karry og gurkemeje et øjeblik. Tilsæt løg og ris og vend rundt, lad det hele stege et par minutter. Hæld lidt bouillon i gryden, jeg startede med 2 dl, og lade det koge 5-10 minutter, til risene har opsuget væden. Og sådan fortsætter man til al væden er opsuget og risene møre. For mig tog det ca. 40-45 minutter før risene var færdigkogte, det kan være lidt forskelligt, afhængig af hvilken slags ris man bruger. Bacon skæres ud i små tern, ristes på en pande og sættes til side. Gulerødderne skæres ligeledes i tern. Når risene er ved at være møre, tilsætter man gulerodsternene og lade dem koge med de sidste 10-15 minutter. Når risene er færdige tilsættes bacon og man varmer det hele igennem. Risottoen smages til og inden man serverer retten kommes 2 spsk cremefraiche i for at gøre risottoen ekstra blød. Som tilbehør havde jeg lavet en grøn salat af fintsnittede salatblade, agurke- og squashstrimler samt lidt broccolibuketter. Som dressing brugte jeg A38 med lidt citronsaft og hakket frisk mynte i.

Note: Det blev en dejlig blød, smagfuld risotto. Hvis man vil gøre det ekstra festligt kan man servere æbletern, kokos og jordnødder som tilbehør til at drysse over. Men den smagte nu rigtig godt i sig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar