torsdag den 17. juli 2014

Kyllingsalat med mangodressing

I søndags lavede jeg kyllingesalat med mangodressing...

... til min søster fødselsdag. Vi har nemlig det sidste års tid brugt et fødselsdagskoncept, hvor gæsterne kommer med mad og drikkevarer i stedet for gaver til fødselaren (det gælder kun voksne fødselarer).
Det var egentlig noget jeg fandt på, da jeg til min fødseldag sidste år havde drønet rundt og lavet en masse mad og tænke - Hey, det er mig der har fødselsdag – burde de andre ikke lave maden til mig? Og da vi i forvejen ikke går særlig meget op i det med gaver, så hoppede resten af familien med på ideen og sådan har det været siden. Måske nok til større glæde for nogle af os end for andre. Men hele den nærmeste familie er da gået med på ideen.


Kyllingesalat med mangodressing
(4 personer)
450 g kylling
½ bdt forårsløg
frisk chili efter smag
2 stk hjertesalat
2 mangoer gerne bløde
skyr
karry
Kyllingefileterne brunes i olie ca. 1. min på hver side, de krydres med salt og peber og steges yderligere 5 minutter på hver side med mindre varme. Lad dem afkøle og skær dem i tern. Forårsløgene hakkes fint og det samme gøres med chilien.
Til dressingen skæres så meget af mangokødet af som muligt. Mangokødet moses ud i en skål med en gaffel og blandes med cremefraiche til smag og konsistens er passende. Smages til med karry, karrysmagen skal dog ikke være for dominerende. Kyllingetern, forårsløg og chili røres dressingen og det hele blandes godt.
Salaten skylles og plukkes og lægges i bunden af et fad. Kyllingeblandingen toppes oven på og så er salaten klar til servering.

Min søster havde ønsket sig en picnic, vejret var ikke super, men vi fandt et godt sted med borde og bænke, hvor vi kunne slå os ned. Her er nogle af de andre retter, der blev serveret den dag:

 Spidskålssalat med æbler

 Dip med grønsager og små brødbidder

Svampestuvning

Der var flere retter, men det var dem jeg fik taget billeder af. Og så er ideen med at gæsterne kommer med maden i stedet for gaver hermed givet videre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar