søndag den 20. juli 2014

Ostegratineret spidskål med citron

Dejligt sommerligt tilbehør…

…er denne opskrift på ostegratineret spidskål. Nem at lave og smager rigtig godt. Jeg brugte den som tilbehør til røget makrel og nye kartofler, den vil også egne sig godt som tilbehør til grillmad. Opskriften havde jeg set på Alletiders kogebog. Jeg brugte lidt andre krydderurter og ændrede lidt på opskriften undervejs.


Ostegratineret spidskål med citron
(1 person)
ca. 4-6 blade af spidskål –afhængig af størrelsen
50 g feta (Min yndlingsfeta i øjeblikket er fåre- og gedemælksudgaven fra Antos)
olivenolie
citronsaft
citrontimian (min yndlingskrydderurt denne sommer)
salt, peber

Giv kålbladene et opkog i masser af letsaltet vand ca. 3-4 minutter. Tag bladene op og køl dem hurtigt af i iskoldt vand. Lad dem dryppe af. Smør to kokotter og læg kålbladene rundt i kanden og bunden, så kokotterne er foret med kålblade. Krydr med salt og peber, finthakket citrontimian og citronsaft og smuldr halvdelen af fetaosten i. Kom yderligere kålblade i midten af kokotten og dryp så yderlige olie og citronsaft over, krydr endnu en gang med salt, peber og citrontimian. Og smuldr det sidste feta over.
Bag kålkokotterne ved 180 grader i ca. 12 minutter.


2 kommentarer:

  1. Som barn fik jeg ofte spidskål med ostesovs, hvilket bestemt ikke var nogen livret. Som voksen får jeg en sjælden gang i mellem lyst til det i et nostalgisk øjeblik, men hvis kombinationen af varm spidskål og ost nogensinde skal blive et hit herhjemme, skal det vist være din udgave. Den lyder simpelthen så lækker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Sysler,
      Varm kål er nok ikke lige godt for alle. Hemmeligheden er måske, at kålen skal holdes så sprød som muligt. Jeg håber, at denne version kan give dig en god smagsoplevelse, det er da et forsøg værd.

      Slet