søndag den 20. februar 2011

Salat med rød spidskål

Rød spidskål – det havde jeg ikke hørt om, før jeg læste, at der ville være sådan en i min næste kasse fra Aarstiderne. Og lige efter læste jeg så en opskrift med rød spidskål, som Newyorkerbyheart bloggede om. Hun valgte at servere spidskålen dampet, du kan se hvordan her. Jeg valgte at bruge den i en salat. Kålen i sig selv er meget smuk, synes jeg. Datteren synes, at det er misvisende, at den hedder ”rød” spidskål. ”Den er jo lilla” sagde hun. Og det er den vel egentlig også. Under alle omstændigheder gjorde den sig rigtig godt i salaten, både i forhold til udseende og smag.

Salat med rød spidskål
rød spidskål
pastinak
blommer
tranebær
olie
hindbæreddike
honning
lidt appelsinsaft
(Beklager at jeg ikke antal/vægtangivelse med, men jeg laver ofte salat ud af det jeg har i en passende portion uden at gå så meget op i mængder).
Spidskålen skæres i fine strimler, der evt. kan deles en gang til, hvis man ønsker stykkerne mindre. Pastinakken skrælles og derefter bruger man kartoffelskrælleren til at lave nogle lange strimler. Det er bedst hvis de ikke bliver for brede, det blev mine ind imellem. Og pastinaksmagen kan være lidt dominerende. Blommer blev skåret ud i små tern og så blev det hele blandet sammen med en god håndfuld tranebær. Dressingen blev rørt sammen af ovenstående ingredienser og så røg den ned til frugt og grønt og det hele blev blandet sammen.

3 kommentarer:

  1. Jeg kendte den heller ikke, men det er en meget smuk råvare - og en lækker salat, du har fremtryllet :-)

    SvarSlet
  2. Den er bare så smuk, jeg ville ønske jeg kunne købe den i forretningerne, så fik vi den hver dag :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Piskeriset - Mange tak. Mon ikke at den også vil være smuk i en appelsinsalat, så bliver der i hvertfald knald på farverne :-)

    Birthe - Jeg har også tænkt på det med de spændende grønsager og dagligvareforretningerne. Hvor er den røde spidskål, de stribede rødbeder, de lilla gulerødder og alle de andre spændende ting, der findes.

    SvarSlet