onsdag den 9. februar 2011

Boganmeldelse: Drengen som tæmmede vinden

Boganmeldelse af William Kamkwamba: Drengen som tæmmede vinden.

Bogen er udkommet på forlaget Hr. Ferdinand. Du kan læse mere om den her

I 1987 bliver William Kamkwanba født i en lille landsby i Malawi i Afrika. Han fødes som en ganske almindelig dreng, den eneste blandt en flok søstre. Men efterhånden som han vokser op, viser det sig, at han er alt andet end en almindelig dreng. Han er et teknisk naturtalent konstant nysgerrig efter at vide hvordan ting som transistorradioer, dynamoer og bilmotorer virker. Hans evner gør ham i stand til at lave mange ting ud af affald og skrald, som han finder rundt omkring.. Bogens titel henviser til den vindmølle, han får bygget til sin familie efter at have læst om vindmøller i en bog på skolens bibliotek. En fortælling der på flere måder gør indtryk. Som madblogger får man sin luksustilværelse og de fantastiske muligheder man har med den daglige madlavning sat ret meget i perspektiv, når William beskriver de forfærdelige følger af nogle perioder med hungersnød. Williams familie overlever, men mange må spise ting, som ingen ville have drømt om at putte i munden før hungersnøden, og mange bukker under og dør. Williams erfaring med uddannelse og skolegang sætte ligeledes perspektiv på skole og uddannelsesmuligheder i Danmark. At gå i skole er for William og hans venner et privilegium, en drøm der kun er opnåelig, når familien har råd. Og det har familien ikke, når den dårlig nok kan overleve pga. mangel på mad. Og som bibliotekar kan jeg ikke stå for Williams begejstring for skolebiblioteket, hvor han låner en masse bøger, især om teknik, men også om mange andre emner.

En bevægende bog om en dreng der når langt med sit gåpåmod i et land, hvor de færreste har elektricitet og hvor man udover hungersnød har andre store problemer som korruption og overtro.