mandag den 21. februar 2011

Boganmeldelse: Lige østen for regnen

Boganmeldelse af Levi Henriksen: Lige østen for regnen
Bogen er udkommet på forlaget Batzer og Co. Du kan læse mere om den her

Lavmælt, melankolsk og lun historie om journalisten Simon Smidesang, som efter at have opdaget sin kones utroskab flytter langt ud på landet til en lille bygd. Her overtager han sine bedsteforældres hus, et sted han ofte opholdt sig som barn, når hans forældre havde for travlt med deres egne liv til at tage sig af ham. Han starter et nyt liv som landpostbud i området og nyder det rolige tempo tingene foregår i. På sine daglige rute møder han forskellige af de lokale beboere og bliver efterhånden draget ind i deres verden. Der er den pensionerede gartner Andreas Hemingby, hvis tvillingebror løb med den kvinde, han elskede. Der er tagdækkeren Eyvind Bjørkli, der hellere opholder sig på bygdens tage end hjemme hos konen, der har fået fjernet begge bryster. Der er den lokale læge Doktor Sand, som har lavet sin egen mikstur, der kan hjælpe på lidt af hvert. Og så er der Ginni Bang, en mystisk kvinde, altid indhyllet i tørklæder og med en stor forkærlighed for franske film. En kvinde som Simon meget gerne vil lære bedre at kende. Som så mange andre i den lille bygd har Simon også selv en fortid han skal have bearbejdet, en fortid hvor hans nu afdøde kunsterfar spiller en stor rolle.

Jeg kan godt lide at læse den slags rolige fortællinger om sære skæbner ude på landet, hvor naturen og årstidernes skiften er en del af fortællingen. Levi Henriksen har også skrevet en anden bog, som er oversat til dansk. Den hedder: Sne vil falde på sne som faldt (spøjs titel). Den kan også anbefales.