søndag den 22. april 2012

Græskarflutes


Det er længe siden jeg har bagt flute sidst…

…men så fandt jeg en opskrift i Femina på nogle græskarflutes, der så rigtig lækre ud. Så de måtte afprøves. Da jeg, som altid, gerne vil have mit brød lidt groft, kom jeg fuldkornsspeltmel i dejen i stedet for sigtemel. Det gav nogle dejlige smagfulde flutes.


 Græskarflutes – min version
(3 stk.)
25 g g gær
4 dl lunkent vand
1 tsk salt
2 tsk st. spidskommen
½ spsk honning
150 g fuldkornsspeltmel
2½ dl græskarkerner, grofthakkede
2 spsk olivenolie
ca. 300 g hvedemel
Opløs gæren i vandet. Rør krydderier, honning, fuldskornsspeltmel, olie og hakkede græskarkerner i. Ælt resten af melet i lidt efter lidt til dejen er smidig og ikke for fast. Ælt den rigtig godt. Smør en skål med olie og kom dejen i. Lad den efterhæve mindst 6 timer eller til næste dag i køleskabet. Tag den ud af køleskabet en halv time før du går videre med dejen. Dejen hældes ud på et meldrysset bord og deles i tre stykker. Formes til tre flutes og lægges over på en bageplade. Rids dem på skrå. Lad dem hæve ½-1 time. Bages ved 225 grader i ca. 20 minutter.

Note: Som sagt blev det nogle gode smagfulde flutes. Spidskommen er med til at give en interessant smagsnote, som man bare lige fornemmer uden at den bliver dominerende, lækkert.

4 kommentarer:

  1. Mmm.. De ser virkelig gode ud! Det lyder lækkert med spidskommen i! Jeg er på jagt efter en god opskrift på flutes til tapas, jeg tror da helt sikkert jeg skal prøve dem her af!

    SvarSlet
  2. Hej Karen,

    Det lyder godt med tapas. Og jeg er sikker på, at disse flutes vil egne sig godt.

    SvarSlet
  3. hvor meget gær kommer du i. Det har du glemt i pskriften

    SvarSlet
  4. Hej Anonym,
    For Søren - det glemte jeg da også at skrive. Nå, men det er 25 g gær der skal i til tre flutes.

    SvarSlet