mandag den 19. november 2012

Jordskokkepizza


Jeg ved ikke hvordan I har det med jordskokker…

…faktisk ved jeg ikke engang, hvordan jeg selv har det. Rå jordskokker i en salat har jeg ingen problemer med. De er dejligt sprøde og har en fin smag. Men når de bliver opvarmede, ja så bliver smagen markant anderledes, synes jeg. Og her er det så, at jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg kan lide den smag eller ej. Jeg havde nogle jordskokker på lager og for at bruge dem til andet end salat, valgte jeg at afprøve en opskrift på jordskokkepizza, som jeg havde set her. Jeg tilføjede lidt serranoskinke og noget Danablu og pizzaen blev faktisk rigtig lækker, især når jordskokkerne ikke smagte for meget igennem.


Jordskokkepizza – min version
(2 personer eller 1 person to dage)
¾ dl vand
15 g gær
125 g hvedemel
30 g grahamsmel
½ dl hørfrø
1 spsk olie
1 tsk salt
175 g jordskokker
½ løg
1 spsk olie
1 dl grønsagsbouillon
½ porre
1 par tsk tomatpuré
oregano
salt, peber
en rest Danablu
30 g revet ost
Rør gæren ud i lunkent vand i en skål og tilføj de øvrige ingredienser. Ælt dejen grundigt sammen og lad den hæve 45 minutter. Skræl jordskokkerne og skær dem i små terninger. Rens løg og porre og skær dem fint ud. Svits grønsagerne i olien og tilsæt bouillon, tomatpuré og oregano. Læg låg på og lad blandingen snurre ca. 15 minutter. Smag til med salt og peber. Rul dejen ud på en bageplade og kom fyldet på. Bag pizzaen ca. 10 minutter ved 200 grader. Tag pizzaen ud, kom serranoskinke i mindre stykker samt de to slags ost på og lad den stå i ovnen endnu 10 minutter. Serveres med dagens salat.

1 kommentar:

  1. Mmm, det ser virkelig ud som noget der skal prøves en dag!

    SvarSlet