søndag den 23. november 2014

Baobabfrugt - hvad har det med min madblog at gøre?

Igennem tiden…

…er der kommet mange spændende spiselige ting fra hele verden til Danmark – kartofler, kiwi, tomater, krydderier og meget andet. Men der må stadig være rigtig meget derude, vi ikke kender til.

Har du f.eks. tænkt på, hvordan en frugt fra det afrikanske Baobabtræ smager? Det er i hvert fald ikke noget jeg har gået og tænkt over. Indtil den dag for nylig, hvor jeg fik en mail fra firmaet Mzungu – et lille firma, som leverer bæredygtig afrikansk vild mad fra skoven til fortrinsvis kantiner, caféer og restauranter.

     
Jeg blev spurgt, om jeg ville være interesseret i at afprøve et af deres produkter, et frugtpulver lavet af Baobabtræets frugter. Jeg blev selvfølgelig nysgerrig og surfede lidt rundt på nettet for at finde ud af noget mere. Baobobfrugten viser sig at være lidt af en superfrugt. Den indeholder bl.a. rigtig mange fibre samt et højt indhold af C-vitamin, magnesium og calcium. Det kan bruges til mange ting, så jeg endte med at sige ja tak til en prøvepakke. Og fik sendt en ordentlig bøtte fuld.
  
Hvordan er smagen så? I sig selv har den en frisk, lidt citrusagtig syrlig smag, men med en let bitter eftersmag.


Jeg startede med at prøve det sammen med en portion A38 og lidt hakkede mandler, det smagte da udmærket, men var ikke noget særligt. Men hvis man vil give sin daglige portion A38 eller skyr et ekstra sundt boost, så er det bestemt en mulighed.



Men hvad skulle jeg bruge den til og hvad skulle jeg kombinere den med? Jeg tænkte på noget med en lidt mere fed smag, f.eks. kokos, men også i kombination med forskellige frugter. Så jeg anskaffede mig et lille udvalg af frugter, som jeg ville prøve at sætte sammen med baobobfrugtpulveret.

På nettet kunne jeg læse at den f.eks. bliver brugt en del i smooties og til rawfood. Men nu er jeg ikke så meget til smoothies (de smager da godt, men de tilfredsstiller bare ikke min trang til noget at tygge på) og rawfood er heller ikke noget, jeg går så meget op i. Så jeg måtte finde på noget andet. Det blev til en dessert, noget jeg ellers ikke laver tit.


Panna cotta med baobabfrugt
(2 personer)
1 blad husblas
35 g sukker
1 dl kokosmælk
¾ dl piskefløde
1 spsk baobabfrugtpulver
Læg husblas i blød i koldt vand ca. 10 minutter. Kom sukker i en gryde sammen med kokosmælk og piskefløde. Bring mælkeblandingen i kog under omrøringen, tilsæt baobobfrugtpulver og pisk det igennem, så der ikke er klumper. Tag gryden af varmen. Vrid væden ud af husblassen og pisk husblassen ud i den varme væske. Hæld cremen i portionsglas og lad den stå i køleskabet i tre timer.

Med appelsingelétopping:
1 appelsin
½ spsk sukker
1 blad husblad
lidt grofthakkede hasselnødder til pynt
Læg husblas i blød i koldt vand i ca. 10 minutter. Pres appelsinen og hæld saften op i en gryde sammen med sukker. Lad det koge op og si saften. Lad den kop op i igen og tag den af varmen. Vrid væden ud af husblassen og pisk den ud i den varme væske. Lad den afkøle til den begynder at stivne. Hæld den over panna cottaen i glassene.

Med mangotopping:
½ mango
et drys kokosmel til pynt
Skær mangoen i tern og drys dem over panna cottaen.

Note:
Panna Cottaen blev rigtig god, synes jeg. Det lidt syrlige Baobabfrugtpulver gav lige et frisk twist til den mere fede flødekokossmag. Af de to slags toppings jeg havde lavet, foretrak jeg den med mangofrugten frem for den med appelsingeléen.


Flere forsøg med Baobabfrugtpulveret følger på et senere tidspunkt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar