onsdag den 30. november 2011

Kartoffelbund med rodfrugter

Forleden fik jeg afprøvet en rigtig lækker vegetarret. Den opskrift jeg brugte som udgangspunkt, havde jeg fundet i Susanne Engelstoft Rasmussens kogebog ”Vidunderlig vegetar”. Men som så mange gange før kunne jeg ikke lade være med at ændre på den oprindelige opskrift. Retten består af en kartoffelbund bagt i ovnen og så et lag rodfrugter ovenpå til serveringen. Kartoffelbunden blev rigtig god, den kan sagtens bruges som bund for mange andre slags topping, både forskellige grønsager og/eller kød som pølseskiver, bacontern eller skinketern. Så har man nogle rester man kan bikse sammen, så kan de fint smides oven på sådan en kartoffelbund.

Kartoffelbunden uden fyld

Kartoffelbunden med fyld

Kartoffelbund med rodfrugter – min version
(2 personer)
ca. 300 g kartofler
1 porre
2 æg
½ bdt persille
paprika
timian
salt, peber
75 g revet ost
200 g gulerødder
200 g persillerod
25 g mandler
2 spsk olivenolie
1 spsk hvidvinseddike
tørret rosmarin
Kartoflerne rives groft og porren hakkes fint. Kartofler og porrer blandes med æg, persille og krydderier i en skål. Kartoffelmassen fordeles i et smurt ildfast fad, jeg brugte et tærtefad. Sættes i ovnen ved 200 grader i 45 minutter. Gulerødder og persillerødderne skæres i grove tern, mandlerne hakkes groft. Olivenolie, hvidvinseddike og rosmarin røres sammen og kommes i et ildfast fad. Grønsager og mandler vendes her i. De bages med i ovnen de sidste 20-25 minutter. Når rodfrugterne sættes i ovnen kommer man samtidig revet ost på kartoffelbunden. Hvis den bliver for mørk lægges stanniol over. Ved serveringen hældes rodfrugtblandingen oven på kartoffelbunden. En blanding af cremefraiche og sennep kan evt. serveres til sammen med dagens salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar