torsdag den 24. november 2011

Pastagratin med champignon og aubergine

Ja, jeg kan lige så godt indrømme det. Pastagratin under mange forskellige former er noget der ofte bliver lavet her hos os. Det er der flere grunde til: Det er nemt at lave til to dage, man kan putte mange forskellige ting i og retten egner sig derfor godt til oprydning i køleskabet og Stop-spild-af-mad. Og både Datteren og jeg synes at det smager godt. Ideen til denne udgave har jeg fra bogen Grønne retter af Jan-Friis Mikkelsen. I bogen er det en vegetarret, men jeg kom en pakke serranoskinke i og det var ikke dårligt. Og så lavede jeg en osteblanding i stedet for fløde til at give den cremede konsistens.



Pastagratin med champignon og aubergine – min version
(3 personer)
150 g fuldkornspasta
½ løg
1 fed hvidløg
olivenolie
250 g champignon
½ aubergine
1 pakke serranoskinke
75 g revet ost
150 g hytteost
1 dl fløde 9%
paprika
salt, peber
1 bdt persille
Pastaen koges efter anvisningen på pakken. Løg og hvidløg hakkes. Olien opvarmes på en pande og løg og hvidløg svitses i ca. 5 minutter. Champignonerne renses, skæres i skiver og tilsættes og der svitses yderligere fem minutter. Blandingen tages af panden og sættes til side. Auberginen skæres ud i små tern og steges gyldne i lidt olie 5-6 minutter. Skinken deles i små stykker og steges med de sidste par minutter. Den kogte pasta blandes med de to slags grønsagsfyld. Og så til det cremede: 50 g revet ost hakkes fint i en blender eller foodprocessor. 150 g hytteost blendes med og til sidst tilføjes 1 dl fløde. Ostemassen vendes med pasta og grønsager samt hakket persille, paprika, salt og peber. Det hele hældes over i et smurt ovnfast fad og de sidste 25 g revet ost fordeles oven på. Bages ved 190 grader i 30 minutter.

Gratinen blev serveret med dagens salat: Det er ikke tang, der er i salaten med rød grønkål!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar