tirsdag den 31. januar 2012

Italiensk kylling med oliven, tomater og rosmarin

Jeg havde fået lyst til en gang kylling – og meget gerne italiensk inspireret.

Så jeg bladrede igennem nogle kogebøger og søgte på nettet og her fandt jeg hos Newyorkerbyheart lige den opskrift, jeg havde lyst til at afprøve. I hel taget har Newyorkerbyheart tit opskrifter på sin blog, som lige er den slags mad, jeg rigtig godt kan lide. Som tilbehør serverede jeg en blandet salat med brødcroutoner og lidt parmesanost samt pasta vendt i pesto. Jeg brugte en hel kylling, men da den halve skulle gemmes til senere brug, lavede jeg kun halvdelen efter opskriften, den anden halvdel stegte jeg bare almindeligt i ovnen samtidig. Jeg fik parteret kyllingen i otte dele, men jeg kunne vist godt bruge lidt mere øvelse i det der kyllingepartering. Nå, pyt. Det var kun Datteren og mig selv der skulle spise den og smagen fejlede ikke noget.

Italiensk kylling med oliven, tomater og rosmarin – min version
(2 personer)
½ kylling
100 g sorte oliven uden sten
250 g cherrytomater
rosmarin – gerne frisk, men tørret kan også bruges
2 fed hvidløg
salt, peber
lidt hvedemel, paprika, oregano og basilikum
1 dl rødvin
olivenolie
Kyllingen skylles, renses og duppes tør. Parteres i otte dele. Melet blandes godt med salt, peber og øvrige krydderier, hvorefter kyllingestykkerne vendes i denne blanding. Olien varmes op på panden. Hvidløgene knuses med en kniv og kommes på panden, hvor de småsimrer et halvt minut. Så kommes kyllingestykkerne på panden, hvor de brunes på alle sider. Når de er brunede, lægges de i et ildfast fad. Panden koges af med vin et par minutter. Skru op for varmen og tilsæt halverede tomater sammen med rosmarin, salt og peber. Tilsæt evt. lidt vand, hvis der er for lidt væske. Blandingen hældes over kyllingestykkerne i fadet. Dæk fadet med stanniol og lad kyllingerne stege i ovnen ca. 35-40 minutter til de er gennemstegte.

Et rigtig lækkert måltid. Det er vist noget, der skal prøves af på gæster ved lejlighed.

2 kommentarer:

  1. Mums Anne, det ser vel nok godt ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe,
    Det var også lækkert - så tak for opskriften :-)

    SvarSlet