søndag den 3. marts 2013

Bøger læst i februar



I februar fik jeg kun læst to bøger. Men det er jo også en kort måned...

Lisa Unger: Ophelia

Jeg lagde ud med en meget spændende bog, nemlig ”Ophelia” skrevet af Lisa Unger. Annie lever tilsyneladende et lykkeligt liv med manden Gray og datteren Victoria i deres hus i Florida. Indtil fortiden begynder at trænge sig på, en fortid hvor Annie var ”Ophelia” en ung kvinde der levede sammen med en psykopatisk seriemorder med masser af unge kvinders død på samvittigheden. Men han døde jo dengang, eller gjorde han? Og er det virkelig rigtig, at der sker nogle mærkelige ting omkring Annie, eller er det bare noget der opstår i hendes fantasi?

Meget spændende skrevet, lige til det sidste er man i tvivl om, hvordan det hænger sammen og hvem Annie kan stole på. Du kan se mere om bogen her

Victor Hugo: De elendige

Resten af måneden gik med at kæmpe mig igennem en klassiker, nemlig Victor Hugos ”De elendige”. Grunden til at jeg læser den lige nu er, at musicaludgaven af bogen kommer som film i biografen d. 21. marts. Og så syntes jeg, at det kunne være spændende at læse den ”rigtige” historie. Handlingen foregår i Frankrig i starten af 1800-tallet og det er virkelig en tid, hvor mange mennesker levede i en fattigdom, vi har svært ved at forestille os. Som ung kommer Jean Valjean i fængsel for at have stjålet et brød. Der går nitten år før han slipper ud igen. Han kunne være blevet en gemen forbryder og havde nok forsat i en kriminel løbebane, hvis ikke mødet med en menneskekærlig præst ændrer hans liv for altid. I stedet bliver han borgmester og siden plejefar for pigen Cosette, som bliver hans et og alt.

Det er en grum og moralsk historie, som nok gjorde en del indtryk, da den i sin tid blev udgivet. Den var ikke nem at komme igennem, men selvom jeg var ved at opgive flere gange undervejs (for den var også meget lang – ca. 500 sider), så kom jeg alligevel igennem den. Nu bliver det spændende at se, hvor godt filmen svarer til bogen. Musikken er i hvert fald god.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar