torsdag den 28. marts 2013

Amerikansk farsbrød


Farsbrød laver jeg jævnligt…

…denne gang kom inspirationen fra Birthes amerikanske kogebog ”Newyorker by heart”. Det blev til et stort saftigt farsbrød med god smag. Jeg fulgte nogenlunde opskriften, men kom dog ikke rød peber i, da Datteren ikke bryder sig om varm rød peber (men meget gerne i salat). Saucen blev også lavet på tomatpuré i stedet for ketchup, da jeg ikke havde ketchup.


Amerikansk farsbrød – min version
(4 personer eller 2 personer 2 dage)
450 g oksekød
olie
200 g champignon, skåret i skiver
1 hakket løg
½ dl rasp
1 æg
1 dl mælk
1 dl revet ost
8 TUC-kiks, knust
1 spsk dijonsennep
salt, peber
Sauce af:
2 store teskefulde tomatpuré
2 dl vand
1 spsk sennep
½ dl brun farin
Varm olie op på panden og sauter løget, til det er blødt og gennemsigtigt. Tilsæt champignon og lad dem stege til de er faldet sammen og væden er fordampet. Lad det køle lidt af. Kom raspen i en skål sammen med mælk og æg, rør det sammen og lad det stå fem minutter. Tilsæt resten af ingredienserne og rør det hele sammen med en gaffel, til det er blandet. Kom farsen i et smurt ovnfast fad og bag det ved 175 grader (varmluft) i 30 minutter. Imens røres ingredienserne til saucen sammen. Når farsbrødet har bagt en halv time hældes saucen over og farsbrødet bages endnu en halv time. Jeg serverede ovnbagte kartoffelbåde og Coleslaw til. Coleslawen blev lavet af fintskåret spidskål, revne gulerødder og æble skåret i tynde skiver. Dertil en dressing rørt at A38, sennep, sukker, salt, hvidvinseddike og lidt olie.


Nyt fra Anne på Sjette
Ja, man tror det jo næppe - men der er tegn på forår derude. Se bare den lille gule vorterod, der her har vovet sig frem på en lille solvarm plet. Og hold da op, hvor vi trænger til det forår. Men nu har jeg i det mindste ferie helt frem til d. 8. april. Ferien skal bla. bruges til en søstertur, en miniferie i Hamburg og så skal der også holdes lidt fødselsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar