mandag den 18. marts 2013

Rugtrøfler med mandler


Kan man lave konfekt i marts måned…

…ja, det mener jeg godt man kan. Især med en marts måned som denne, der er mere juleagtig i vejret end de fleste julemåneder, jeg har oplevet.

Ser det måske særlig forårsagtigt ud?

Man behøver jo heller ikke at kalde det julekonfekt, det kan bare hedde ”konfekt”. Disse trøfler fandt jeg i et nummer af Søndag og dem måtte jeg bare lave, så snart jeg fik lidt tørt rugbrød i overskud. Og det bliver altså nu.

Desværre et uskarpt billede, men trøflerne blev gode.

Rugtrøfler med mandler – min version
(ca. 10 stk.)
75 g fuldkornsrugbrød
25 g dadler
½ tsk stødt kanel
50 g mørk chokolade
20 g hakkede mandler
Hak dadlerne fint og smuldr rugbrødet og bland det eller kør det en tur i en minihakker. Bland det med stødt kanel. Smelt chokoladen over vandbad eller i mikroovnen og rør det i rugblandingen. Lad det stå 30 minutter, til chokoladen er stivnet en anelse. Form massen til kugler og tril dem i finthakkede mandler.

En lækker godbid der ikke er alt for usund og som især er god, hvis man kan lide blandingen af groft brød og chokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar