onsdag den 23. marts 2011

Broccolisalat a lá Waldorf

Jeg har sikkert nævnt det før – at broccoli er en af mine favoritgrønsager (er man så lidt mærkelig?). Bl.a. bruger jeg glad og gerne broccoli i dagens salat, dels for at give afveksling, men også fordi den giver lidt mere at tygge på og lidt mere smag end f.eks. en kedelig gang iceberg-salat. Og så er den rigtig sund, fyldt med gode ting. Det sjove er, at når man googler broccolisalat, så er det i rigtig mange tilfælde den samme opskrift, der kommer igen og igen i forskellige variationer. I kender den sikkert godt, det er den med rødløg, bacon og rosiner. Personligt kunne jeg da godt bruge nogle flere forskellige ideer til salater med broccoli, og det kan andre måske også. Her får I opskriften på en broccolisalat med æble, valnødder og brieost, som jeg lavede for nylig. Den oprindelig opskrift, som jeg havde fundet i Spis Bedre nr. 3 2011, var egentlig med fennikel, men det havde de ikke hos Superspar på den anden side af gaden, så det blev til en broccolisalat i stedet. Og det blev den absolut ikke dårligere af efter min mening. Desuden blev gedeosten skiftet ud med brieost.


Broccolisalat a lá Waldorf
(3-4 personer)
1 spsk honing
1 tsk dijonsennep
1 spsk hvidvinseddike
1 dl valnødde- eller rapskimolie
2 knsp.salt
1 dl valnødder (40 g)
1 broccoli
1 grønt æble
100 g brieost
Dressing: Rør honning, dijonssenep og vineddike sammen. Pisk olien i, først dråbevis og siden lidt ad gangen. Konsistensen skal være som en tynd mayonnaise. Smag til med salt. Salat: Rist valnødderne på en tør pande 5-10 min. Man kan evt. vælge at gnide skallen af med køkkenrulle, det gjorde jeg nu ikke. Hak valnødderne groft. Broccolien deles i små buketter, man kan evt. hakket noget af stænglen fint og tage det med også. Læg broccolibuketterne i en sigte og hæld kogende vand over, derefter skal de afkøles. Skær æblet i tern og skær brieosten i små tern. Til sidst blandes grønsager, ost og dressing. Pynt evt. med grofthakkede valnødder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar