tirsdag den 26. april 2011

Knækbrød og boller med chokolade

Her i påsken har jeg fået bagt to ting. For det første har jeg endelig fået prøvet at bage knækbrød. Det var jo super nemt og de blev faktisk rigtig lækre, de knækbrød. Det er noget jeg skal eksperimentere mere med, både i forhold til melsorter og til hvad der skal i af kerner og den slags. Jeg brugte en opskrift, jeg fandt på nettet, en opskrift som dukker op rigtig mange steder. Desuden fik jeg bagt boller med chokolade i. De skal bruges om 14 dage, når jeg skal holde fødselsdag. Det blev store lette boller med en god smag af chokolade og som egner sig bedst med smør på. Eller hvis man er en rigtig ”chokoladegris”, så kan man jo også komme pålægschokolade eller nutella på.

Knækbrød med kerner – min (første) version
1 dl havregryn
1 dl sesamfrø
1½dl solsikkekerner
1 dl græskarkerner
1 dl grahamsmel
2½ dl hvedemel
1 tsk bagepulver
1 tsk salt
1 ¾ dl god olie
2 dl vand
Alle de tørre ingredienser blandes godt sammen. Rør olien og derefter vandet. Man kan bruge el-piskeren til at røre dejen sammen med. Dejen bliver noget klistret. Derefter deles dejen i to dele og hver del rulles tyndt ud mellem to stykker bagepapir. Derefter lægges dejen over på en bageplade og det øverste papir trækkes af. Med en skarp kniv eller pizzakniv skæres dejen op i passende stykker. Knækbrødene bages ved 200 grader i 15-20 minutter.

Boller med chokolade
ca. 15 boller
25 g gær
3 dl lunkent vand
½ tsk salt
1-2 spsk honning
1 æg
¾ dl A38
50 g grahamsmel
50 g durummel
500-600 g hvedemel
100 g mørk meget grofthakket chokolade
Oplæs gæren i vandet og rør salt, honning, æg og A38 i skålen. Tilsæt melet lidt ad gangen. Tilsæt chokoladestykker. Ælt dejen grundigt. Lad dejen hæve tildækket til dobbelt størrelse, ca. 1 time ved stuetemperatur. Slå dejen ned og tril den til ca. 15 boller. Efterhæv bollerne 30 minutter og pensl dem med sammenpisket æg. Bag bollerne ved 200 grader i 20 minutter.

1 kommentar:

  1. åhh.. det ser får godt ud det det !!
    Jeg har også lavet knækbrød selv, og de bliver simpelthen bare gode. Helt skørt, ikke at lave dem selv, for det er jo egentlig ganske nemt.

    Ha en god dag

    :-)

    SvarSlet