torsdag den 9. august 2012

Clafoutis med squash og oliven


Her får I lidt mere med oliven…

…denne gang er det opskrift på en Clafoutis med squash og oliven, som jeg faldt over i bogen ”Middelhavsmad” af Anne Skovgaard-Petersen. Den faldt ikke helt ud, som jeg havde forestillet mig. Det kan I læse mere om i noten. Da jeg stadig er i en testperiode med Gaeas produkter, har jeg brugt deres olivenolie, den der hedder Kritsa og deres økologiske oliven uden sten – som i øvrigt også smager rigtig godt bare som snack.



Clafoutis med squash og oliven – min version
(2 personer)
400 g squash
1 spsk olivenolie
salt
3 æg
1½ dl mælk
1 fed finthakket hvidløg
30 g grofthakkede mandler
timian
2 spsk friskhakket persille
25 g grønne oliven uden sten
salt, peber
Skær squashene på langs i ½ cm tykke skiver og læg dem på en plade med bagepapir. Pensl dem med olie og drys salt på. Bag dem i ovnen ved 200 grader i 15 minutter, så de bliver bløde. Pisk æg, mælk, hvidløg, mandler, timian og persille med peber og salt. Læg squashene i bunden af et smurt ildfast fad. Hæld æggemassen over. Stik oliven ned i æggemassen og sæt fadet i ovnen ved 225 grader i 15-20 minutter. Jeg serverede brød og salat til.



Note: Ja, som nævnt blev den altså ikke lige sådan, som jeg havde forestillet mig. Altså sådan rent synsmæssigt. Faktisk ser den lidt mærkelig ud med de rynkede grønne tingester oven på. Men den smagte faktisk udmærket og det er jo trods alt det vigtigste. Der var to ting ved den, som jeg ikke var tilfreds med. De store skiver squash kom til at fylde alt for meget i mit ildfaste fad, næste gang vil jeg skære squashen i skiver i stedet, så er det nok nemmere at få dem til at lægge pænt. Og æggemassen hævede ikke så meget, hvilket betød at de oliven, jeg havde kommet i ikke lå og hyggede sig nede i æggemassen, i stedet lå de ovenpå og så lidt malplacerede ud. Men de smagte faktisk rigtig godt. Det var som om varmen havde gjort dem lidt mere søde i smagen. Efterfølgende har jeg tjekket forskellige opskrifter på clafoutis på nettet og jeg kan se, at der er mel i de fleste opskrifter. Og det havde nok hjulpet lidt på mængden af fyldet, hvis der var kommet mel i. Det må prøves næste gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar