torsdag den 23. august 2012

Dahl med kartofler og blomkål


Dahl (eller dal) er en lækker indisk-inspireret gryderet.

Hovedingrediensen er linser eller bønner, derudover indeholder retten forskellige grønsager og krydderier. Det er en nem og forholdsvis hurtig ret, der kan varieres på mange måder. Datteren bryder sig ikke om linser, så da hun en aften ikke var hjemme til spisning, benyttede jeg mig af chancen til at lave denne ret, som jeg faktisk rigtig godt kan lide. Opskriften fandt jeg hos Aarstiderne.


Dahl med kartofler og blomkål – min version
(2 personer)
150 g røde linser
1 løg
1-2 fed hvidløg
1-2 spsk karry
1½ dl friskhakket tomat
250 g kartofler, skåret i tern
5 dl vand
½ blomkålshoved
30 g grofthakkede mandler
Skyl linserne i en sigte og lad dem dryppe af. Skær løg og hvidløg i tern og steg dem lidt gyldne i en stor gryde. Drys 1 spsk karry over og rør godt. Tilsæt de hakkede tomater og sauter et par minutter. Tilsæt kartofler og linser til gryden og hæld vand på. Lad retten småkoge i 20-25 minutter, til linserne er møre. Hvis retter bliver for tyk, tilsættes ekstra vand. Blomkålen deles i buketter og tilsættes gryden, hvor det hele koger yderligere 5 minutter. Smages til med salt, peber og karry. Til sidst dryssede jeg de hakkede mandler over. En salat blev serveret til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar